قابلیت یادگیری مهارتهای تازه

گیرائی ذهنی

وقتی فردی به سمتی تازه منصوب میشود، بدون تردید نیاز به یادگیری مهارتهای تازه دارد. به همین ترتیب وقتی فردی در سازمانی استخدام میشود، هر چه زودتر مهارتهای مورد نیاز در شغل را یاد بگیرد، زودتر به اثربخشی میرسد و گذشته از منافع سازمانی، این موضوع به سطح انگیزش، تعلق سازمانی و تیمی وی نیز کمک میکند. این گفته روشن است که یکی از دلایل جذب نشدن در تیمها این است که فرد مهارتی که مورد نیاز تیم باشد را نیاموخته است. این موضوع سبب زمانبریِ پیوستنِ واقعی فرد به تیمهای کاری خواهد شد.

یا شرایطی را در نظر بگیرید که برای سمتی نیاز به همکاران تازه دارید و با انبوهی از رزومه های مختلف، احتمالاً از سوی تازه فارغ التحصیلان، مواجه هستید. چطور از این میان استخدام میکنید و چطور این اطلاعات را غربال میکنید تا به تصمیم بهتری برای سازمان برسید؟ گاهی هم میخواهیم سطح یادگیری یا هوش اجرائی در سازمان را پایش کنیم و نگذاریم از سطحی پائین تر برود.

در صورتیکه بتوان قابلیت یادگیری فرد را اندازه گیری نمود، میتوان انتخابهای بهتری در همه نمونه‌های فوق انجام داد.

در همه این موارد به ابزاری نیاز هست که به جای سعی و خطا، به قابل اعتماد بودن تصمیم ما کمک کرده و هزینه های سازمان را تقلیل دهد. از دیدگاه هزینه، خوب است هزینه آموزشِ همکاران تازه استخدام شده یا تازه ارتقا یافته را نگاه کنید. برای فردی با حق اقل حق الزحمه، این عدد در حدود 2 ماه حق الزحمه فرد ارزیابی میشود.

GIA یا General Intelligence Assessment ابزاری است که به این منظور طراحی شده است. این ابزار هوش فرد در 5 حوزه را مورد سنجش قرارداده و جایگاه فرد را در میان گروه مرجع، نشان میدهد. البته بدیهی است که تعداد افرادی که در همه حوزه ها امتیازهای خوبی داشته باشند، بسیار بسیار کم و در حدود صفر است، اما این خوب است که بدانیم هر فردی در کدام حوزه چه جایگاهی دارد.

در برخی حوزه ها، برای برخی مشاغل، برخورداری از امتیازهای بالا، یک نقطه ضعف تلقی میشود. فردی را تصور کنید که قرار است کاری روتین را انجام دهد، اما از قدرت تخیل و قدرت ذهنی بسیار بالائی برخوردار است. بعید است این فرد در آن حوزه به موفقیتی دست یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، در مورد این آزمون، مثلا در مورد تفاوتهای این آزمون با بهره هوشی (IQ)، با ما تماس بگیرید، یا برای مشاهدۀ سایر ابزارها و آزمونهایی که وفق استانداردهای بین‌المللی در ایران عرضه میشوند، به این صفحه مراجعه فرمائید.

میخواهید ما با شما تماس بگیریم؟

This contact form is deactivated because you refused to accept Google reCaptcha service which is necessary to validate any messages sent by the form.

تمام حقوق برای شرکت پوینده دهکده جهانی محفوظ است. 1403-1379