طراحی مدل شایستگی
شایستگی، متر، معیار یا سنجه ای است که بواسطه آن میتوان فرد ممتاز را در فرایندهای مختلف ارزیابی (مصاحبه یا کانونهای ارزیابی) از افراد معمولی تشخیص داد. در اصل افراد موفق ویژگی هایی در خود دارند که باعث تمایز آنها از سایرین می شود. ما آن ویژگی ها را استخراج میکنیم، تا هم اثربخشی فرایند انتخاب را ارتقا دهیم و هم از طریق آن سنجه ها، افراد معمولی را به سوی تعالی توسعه دهیم. یا اگر قرار است بین تعدادی، چند گزینه را انتخاب کنیم افرادی را انتخاب میکنیم که بیشترین تطبیق را شایستگی های استخراج شده داشته باشند.
این شایستگی ها میتواند شامل مجموعه ای از دانش ها، مهارتها، الگوهای فکری و یا الگوهای رفتاری باشد که البته اغلب ترکیبی از همه اینها در مدلهای شایستگی وجود دارند. شایستگی ها به سه دسته تقسیم می شوند:
- شایستگی های عمومی
- شایستگی های مدیریتی
- شایستگی های فنی یا تخصصی
شایستگی های عمومی برای تمامی کارکنان در کلیه سطوح در نظر گرفته می شود که اغلب سازمانهای ایرانی به این نوع از شایستگی ها توجه دارند. شایستگی های مدیریتی (سرپرستی) معمولاً خاص سطوح مدیریتی و سرپرستی هستند و شایستگی های فنی و تخصصی که برای هر گروه شغلی به صورت مجزا تدوین می شود و برای هر تخصص منحصر به فرد است.
هر شایستگی بایستی در برگیرنده مصداق های رفتاری مثبت و منفی خود باشد.
هم در شرایط استخدام از بیرون سازمان و هم زمانی که از داخل سازمانی فردی را میخواهیم ارتقا دهیم بهترین سنجه برای ارزیابی آن فرد مدل شایستگی است. اگر فردی در یک مسیر شغلی موفق است الزاما در مسیرهای شغلی دیگر نیز موفق نخواهد بود. بهترین کارشناس قطعا بهترین مدیر نخواهد بود و بایستی در زمان ارتقا، بر اساس شغل مقصد و با شاخص های تعیین شده در مدل شایستگی شغل مقصد ارزیابی صورت پذیرد و میزان آمادگی و پتانسیل فرد ارزیابی شود. در غیر این صورت، ممکن است نه مدیر خوبی داشته باشیم و نه دیگر آن کارشناس خوب، بتواند نقش قبلی را به درستی ایفا کند. علاوه بر استخدام و ارتقا، در زمان ارزیابی عملکرد، طراحی برنامه های آموزشی و توسعه ای کارکنان و مدیران، و همچنین در فرایندهای مدیریت استعداد، مدلهای شایستگی میتواند مبنا و اساس استخراج محتوای مورد نیاز باشند.
یکی از اجزای مهم مدلهای شایستگی، لغت نامۀ شایستگی هاست که در این خصوص ممکن است این نوشته برایتان جذاب باشد.
اگر در این حوزه دغدغه و ابهامی دارید، یا از فرایندهای موجود در این حوزه خروجی مناسبی دریافت نکرده اید، با ما تماس بگیرید. شاید راهکار پیشنهادی ما، به برخی نگرانیهای شما پاسخی متمایز داشته باشد.
کتاب انگیزه رهبری
سنجش پتانسیل کارکنان و چالشهای آن
تابآوری اما بدون سلاح
نقش ویژگیهای شخصیتی در دورکاری
برداشت و واقعیت
رهبری سازمان با فروتنی
ویژگی شخصیتی تطبیق پذیری (Adjustment) در HPTI
ویژگی شخصیتی تلاشگری (Conscientiousness) در HPTI
ترکیب شاخصه های شخصیتی در HPTI
تحلیل HPTI
ارتباط HPTI و عملکرد
معیارهای سنجش پتانسیل در HPTI
تعطیلی استارتاپها: شکست یا آموختن
عشق و مهارت
ابهام و مواجهه با آن
زیر و بم در مصاحبه استخدامی
برنامه توسعه فردی
نقش رهبر سازمان
مدیران تازه و رفتارهای تازه
از مدیریت زمان تا زندگی ماشینی
هوش هیجانی :کارکنان، یا مدیران؟
جوانان در سازمانها
مربی خود باشیم
اين كارو نكن، اون كارو نكن!
هنر دريافت بازخورد
هنر بازخورد دادن
ابزارها و نقش آنها
يادگيری مهارتهای نرم
مدير نبودم،مدير شدم
ارزيابی شاخصه های رفتاری
آرزو
مديران خوش طينت
يك 360 درجه ی ساده
نقش عادت در رفتار
خلاصه ای از DISC
آموزش و توسعه مديران سازمان
دعوت از نيروهای آماده به كار
توسعه شغل، يا توسعه شاغل؟
كاری برای روزهای خلوت
تركيب پارامترهای رفتاری
کپسول رفع مشکلات منابع انسانی رسید!
مديران و توفيق شركتهای مهندسی
نكته ای در مورد 360 درجه
به بهترین ستاره ها توجه دارید؟
مقتضیات شغلی و onet
دیگران و مدل DISC
به جای بازخورد 360 درجه
مشكلات منابع انسانی در سازمانها
آموزشهای کوتاه مدت
توجه به رفتار سازمانی در مديريت
چه کسی، چه آموزشی؟
انتظارات متناقض
اهميت تعريف الگوی شغل
استعداد يابی و رفتار سازمانی
مراقب مديرانِ قوی باشيد!
فارغ التحصیلان تازه و رفتار سازمانی
عوامل موثر در موفقيت
مفهوم توسعه منابع انسانی
مفهوم تناسب شغلی
یافتن فرد مناسب برای سمت مناسب و در زمان مناسب، دغدغه اصلی در مرحله جذب و استخدام است. ما در این مرحله همراه شما هستیم و به کمک ابزارهای کارآمد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکنیم.
جنبه های مالی، تنها جاذبه های شغلهای سازمانی نیستند. مسیر پیش رو (کار راهه شغلی) و شایسته سالاری برای کارکنان سازمانها چه بسا مهم تر بوده و به آنها انگیزه میدهد که با جان و دل در سازمان بمانند و نقشی در آینده خود ایفا کنند.
وقتی افراد مناسب را انتخاب کردید، بر سر حق الزحمه هم به توافق رسیدید، نگهداشت این کارکنان چندان ساده نخواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم همراه شما باشیم تا با پرهیز از سعی و خطا، ریزش نیروهای خود را به حداقل ممکن تقلیل دهید.
وقتی افراد وارد سازمان میشود و به اصطلاح در پست خود مستقر میشوند، با به کارگیری روشهای ساده و توجه به نیازهای مادی و انگیزشی کارکنان، میتوانید آنها را به گونهای مدیریت کنید که رابطهای برنده -برنده برای دراز مدت میان شما برقرار باشد.
تمام حقوق برای شرکت پوینده دهکده جهانی محفوظ است. 1403-1379