360 درجه مقدماتی
قبلاً در مورد اینکه میتوانید یک بازخورد 360 درجه از خودتان (و یا از همکارانتان) داشته باشید صحبت کردم (اینجا)، امروز در خبرنامه HBR یک ویدیوی آموزنده عیناً در همین مورد دیدم (اینجا)، فقط 2 دقیقه است.
اما اگر حوصله ندارید، من آن را خلاصه کردم:
میگوید فرمی تهیه کنید، به همکاران، هم تیمی ها و رئیسانتان بدهید، و از آنها بپرسید:
1. نقاط قوت من کدامند؟
گزینه ها میتواند اینها باشد: قدرت شخصیت، قابلیتها و توانائیهای شخصی، نتیجه گرفتن، روابط عمومی خوب، رهبری تغییرات؟ و نیز میتوانید به این نکات هم اشاره کنید: بی نقص کار کردن، حل مسئله، خودآغازگر بودن، توجه و اهمیت دادن به کار تیمی، دیدگاه استراتژیک داشتن.
2. نقاط ضعف جدی من کدامند؟
گزینه ها میتواند در حوزه های : ضعف روابط عمومی، ترس از تغییر، عدم تعمق در کارها و مواردی مثل این باشند.
3. کدام شاخصه های من بیشتر به سازمان کمک میکنند؟
مثل انگیزش افراد، خلاقیت، روحیه دادن، الهام بخشی و …
4. کدام شاخصه های من بر شما (تکمیل کننده فرم) بیشترین اثر (مثبت یا منفی) را دارد؟
به جوابهای این بخش اهمیت بدهید، به پاسخ دهندگان اطمینان بدهید که جوابهایشان در موقعیت کاری شان اثر بد نمیگذارد، آنها را تشویق کنید که حقیقت را بگویند، یا اصلاً نام خود را ننویسند.
چنین کار ساده ای میتواند به شما ایده ای بدهد که به عنوان یک رهبر یا مدیر چه عملکردی دارید و چه پیامی به همکارانتان میدهید. این پیام لزوماً همان پیامی نیست که میخواهید بدهید و این میتواند مشکل آفرین باشد.
سربلند باشید.