پست مهمان – رفتارسازمانی یعنی چی؟
خوانندگان این وبلاگ با آقای احمد حامد پوپل زی آشنا هستند. دوست عزیز و هم زبانی که از افغانستان این وبلاگ را مطالعه میکنند و هر از گاهی هم نوشته ای برای من میفرستند، از سر لطف، تا با شما بخوانیم. ن به انتشار نوشته های این دوست نادیده ادامه میدهم چون :
- دیدگاهی از یک کشور همسایه به ما میدهد و میتوانیم با آنچه در نزدیکی ما میگذرد آشنا شویم
- نگارش ایشان شیوه خاصی است که پارسی تر است و برای من مفرح، علاوه بر آموزنده (مثلاً خوانش گرفتن، به جای خواندن را خیلی دوست داشتم)
- میخواهم ایشان را در دامی بیندازم که به زودی وبلاگ خود را برپا کنند.
امیدوارم شما هم به اندازه من هم لذت ببرید و هم استفاده کنید. بی تردید تشویقهای شما هم به ایشان ناگیزه بیشتری خواهد داد.
این عنوان آخرین نوشته ایشان است که عیناً نقل میکنم : رفتار سازمانی یعنی چی؟
رفتارسازمانی یعنی چی؟
دوموضوع مهم در این مبحث مطرح میگردد:
1. سازمان: محیط که در آن افراد باهم جمع میگردند به منظوردستیابی به اهداف اداره.
2. رفتار: رفتار یا عملکرد کی؟ منابع انسانی که در اداره فعالیت مینمایند. هریک از رفتار متمایز برخوردار میباشند که جهت اداره را تعیین مینمایند.
رفتار تابع فرد و محیط است. یعنی چی؟ رفتار مربوط به فرد است و رفتار فرد را میتوان از عملکرد و عکس العمل وی دریافت و رفتار فرد از نگرش و مشخصات ذهنی وی سرچشمه میگیرد. به همین مناسبت است که میتوان یک انسان را به شکل انسان کامل مطالعه نمود که در برگیرندۀ اخلاق، افکار، رفتار، حالت جسمانی و ویژه گی های فطری و روحانی وی میباشد. به همین سبب است که رفتار هر فرد از همدیگر متفاوت میباشد و در شرایط مختلف به گونۀ متمایز عمل مینمایند. محیط خود تاثیر گذاربالای رفتار فرد است که در محیط فکتور های بیرونی متفاوت را میتوان به مشاهده گرفت، بطور مثال اگر محیط پاک و سرسبزو دامن صلح در آن گسترده باشد بنا هر فرد احساس خوشی مینماید و طبیعتا رفتار نیک را از خود به نمایش میگذارد. اکثرا ممکن شاهد حالات همچو: مود من خراب است (My mood is off) میباشیم و محیط ناگوار ویا بسا مشکلات محیطی دیگر خود دلالت بر خراب بودن مود مینماید که همین احساس و نگرش فرد سبب رفتار عصبانیت، جدیت و حتی ناخوشایند میگردد.
رفتارسازمانی مشابهت با رفتار اجتماعی هریک ما دارد بدلیل اینکه اداره یا سازمان نیز در اجتماع فعالیت مینماید و از مشخصات اجتماعی برخوردار میباشد اما تفاوت در قید و شرط و بعضی از پالیسی ها و یا پروسیجر های مشخص میتواند باشد تا افراد بصورت منظم و سیستماتیک حرکت نمایند و مقاصد اداره را بدست آوردند.
چرا رفتارسازمانی را مطالعه نمود؟
هراداره متشکل از منابع مختلف که شامل منابع انسانی، منابع مالی، منابع ابزار و ماشین آلات، منابع موادخام و میتود های که تمام منابع را منسجم میسازد، میباشد. از جملۀ تمام منابع ذکر شده منابع انسانی را میتوان منابع برتر، متمایز، زنده خطاب کرد. چون تمام منابع دیگر را به چرخش درآورده و براساس نیازمندی منابع انسانی مورد استفاده قرارمیگیرند و سبب تغیر در نظام اداره شمرده میشود.
حال کی ها را باید مطالعه نمود؟ نیروی کاری را
چرا نیروی کاری را مطالعه نماییم؟ بخاطر که بدانیم کی چگونه شخصیت دارد، رفتار شان در برابر اداره چگونه است و کدام فکتور ها سبب رشد و تقویت رفتار و عملکرد نیروی کاری میگردد تا هرکس در مورد خود و دیگران بداند که چگونه تعامل نماید، هرکارمند جز از اداره میباشد و برای اداره کار مینماید و در آینده هم میخواهد برای یک اداره کار نماید، بعضی ها ممکن مصمم بر رهبری دیگران باشند تا آنهارا رهنمایی نماید و تاثیر گذار باشد برروند فعالیت های اداره و یا ممکن در بعضی اوقات ضرورت است تا کارمندان به شکل تیم کار نمایند و اینکه چگونه با تیم خودرا سازگار بسازیم و رفتار ما با رفتار اعضای تیم به یک جهت و یک سو در حرکت باشد ضرورت است تا نیروی انسانی را مورد مطالعه قراردهیم که بررسی های مطالعات ما میتواند مارا در ترویج فرهنگ سازمانی درست کمک نماید، وفاداری و تعهد کارمندان را در برابر اداره بلند ببرد و یا هم از عدم حضور کارمندان در اداره جلوگیری بعمل آید که تمامی این موضوعات در کل برای اداره، کارمند و کارفرما مفید واقع میگردد. و در کل میتوان گفت که اعتبار و تصویر اداره را روشن و بلند تر میسازد.
اکثرا شاهد موضوعات تحقیق و جستجو در بسیاری از ادارات در مورد رفتار افراد بوده باشید، چرا باید این موارد را تحقیق نمود؟
باوصف اینکه فوقا اشاره گردید با آن هم خواستم تا بیشتر این مسله واضح تر گردد. انسان مانند ماشین عمل نمی نماید و نه کرده میتواند بدلیل اینکه انسان موجود حیه است و به نیازمندی های خاص ضرورت دارد (نیازمندی های اولی و دومی)، فکتور های مختلف بالای رفتار فرد تاثیر گذار است. بنا برای دانستن اینکه کدام فکتور ها چگونه تاثیرگذار بالای رفتار افراد میباشد را جستجو نماییم و طبق دانستنی ها و دریافتنی های مان عمل کنیم تا اداره را از نابسامانی ها، فرهنگ های نادرست، رفتار نادرست جلوگیری نماییم و انسان را به حیث یک منابع کامل و منظم مطالعه نماییم. و تمامی آموخته های ما کمک مینماید تا رفتار فرد را در پیوند به رفتار سازمان شکل دهیم تا از پیامد های اداره آگاهی دریافت نماییم مثلا چرا دست آورد های تیم نسبت به فرد بیشتر میباشد، یا چرا زمانیکه تصمیم تشویقی را در برابر انگیزش تحرک کارمندان اتخاذ مینماییم جنبش و کاررایی کارمندان بیشتر میگردد. فلهذا تمامی این ها موارد است که نیاز رفتار سازمانی را به حیث یک دیسپلین و نحوۀ فکری و نتیجه گیری برای ما هویدا میسازد.
ادامه خواهد داشت…
تشکر از اینکه موضوع تحریر شدۀ بنده را به خوانش گرفتید و وقت گرانبهای تانرا صرف این موضوع نمودید.
بااحترام
سربلند باشید