انتظارات متناقض
شناخت انتظارات سازمان، كه به كرات در مورد آن صحبت شده، يك اهميت ديگر هم دارد:
جلوگيري از انتظارات متناقض
باور كنيد كه بسياري از انتظارات ما از همكارانمان،با هم تناقض دارند. اصلاًنميشود يك نفر هر دو دسته اين انتظارات را برآورده كند. اگر سازمان اين انتظارات را بداند و تناقضهاي آنها را درك كند، حتماً شرايط بهتري هم براي سازمان و هم براي فرد به وجود خواهد آمد.
اما انتظارات متناقض كدامند؟
شناخت انتظارات سازمان، كه به كرات در مورد آن صحبت شده، يك اهميت ديگر هم دارد:
جلوگيري از انتظارات متناقض
باور كنيد كه بسياري از انتظارات ما از
همكارانمان،با هم تناقض دارند. اصلاًنميشود يك نفر هر دو دسته اين
انتظارات را برآورده كند. اگر سازمان اين انتظارات را بداند و تناقضهاي
آنها را درك كند، حتماً شرايط بهتري هم براي سازمان و هم براي فرد به وجود
خواهد آمد.
اما انتظارات متناقض كدامند؟
مثلاً دقت با سرعت،متناقض است. يعني وقتي كاري بايد با دقت انجام شود، نميتوان انتظار داشت كه سريع هم باشد. فردي كه لازم نباشد كارش مجدداً كنترل شود، ذاتاً از به عجله واداشته شدن، ناراحت ميشود و راندمانش پائين مي آيد.
به همين دليل است كه شاخصه هاي رفتاري، كه بر اساس پارامترهاي رفتاري تعيين ميشوند، به دو دسته اساسي تقسيم ميشوند:
– شاخصه هاي اصلي كه مانند اسكلت بدن هستند.
– شاخصه هاي فرعي كه مانند رنگ مو و رنگ چشم و … هستند.
به عنوان مثال، هر فرد High D حتماً اهل رقابت است و از چالش لذت ميبرد. اما اين فرد فقط در صورتي پرخاشگر است كه Low I باشد. اگر همين فرد High I باشد، از پذيرفته نشدن، هراس دارد و ميداند كه اگر پرخاشگري كند،احتمال عدم پذيرشش بالا ميرود، و لذا پرخاشگري در صفات اين آدم High I ديده نخواهد شد.
حالا بروز اين شاخصه ها بستگي به شدت و ضعف مقادير پارامترها هم دارد. ممكن است در I هاي پائين و D هاي بالا، كمي هم پرخاشگري ديده شود.
نگران نباشيد، لازم نيست اين تفسيرها را شما انجام دهيد، تمام اين تفسيرها توسط سيستم نرم افزار خبره توماس،انجام و نتايج، بسته به نياز شما، در قالب گزارشهائي به شما ارائه ميشود.
آنچه شما بايد بدانيد اين است كه در كجا به دنبال چه چيزي باشد.
همين بحث در مورد تركيب ساير شاخصه هاي رفتاري هم وجود دارد و از همين روال است كه به اطلاعات مهمي در مورد رفتارهاي كليدي شخص ميرسيم.
سربلند باشيد