نمايشگاهها و رفتار سازمانی
اين روزها بحث نمايشگاه الكامپ است. حضور در نمايشگاهها يكي از روشهاي آزموده بازاريابي است كه البته هزينه قابل توجهي هم دارد. براي بهترين بهره گيري از حضور در نمايشگاه،خوب است به ابعاد رفتار سازماني هم توجه كنيم، تا مشتريان را فراري ندهيم. چند نكته كوتاه اينجا در اين موضوع ارائه ميشود:
- قراردادن يك ظرف كوچك شكلات يا شيريني يا ميوه،آدمهائي را به سوي غرفه شما ميآورد كه عمدتاً High I يا High D هستند. C ها و S ها بعيد است كه مسائل بهداشتي را زير پا بگذارند و از پذيرائي عمومي شما استفاده نمايند.
- يادتان باشد كه كارت ويزيت و اطلاعات تماس مديران شركت را دم دست داشته باشيد، مشتريان تصميم گير و كليدي، بعيد است به اطلاعات تماس عمومي شركت راضي شوند.
- High D ها اصلاً براي برخورد اوليه با بازديدكننده ها مناسب نيستند،آنها را در صف دوم و سوم تماس قرار دهيد.
- High S ها هم ممكن است خيلي كم حرف باشند، اما توضيحات فني خوبي ارائه ميدهند. High C ها خيلي دقيق توضيح ميدهند،اما ممكن است براي اولين نقطه تماس با مشتري، كمي خشك برخورد كنند.
- خوب است يك D، اما نه خيلي زياد، نظارت بر امور غرفه را انجام دهد.
- به High I ها توصيه كنيد كه زياده از حد طولاني توضيح ندهند و سعي كنند اطلاعات تماس مشتري را دريافت كنند.
- High S ها و High C ها ممكن است با اين فكر در غرفه حاضر شوند كه ” هركس سوالي داشته باشد، خوب خودش ميپرسد” در حالي كه شما لازم داريد كه سوال در ذهن افراد عبوري ايجاد شود.
- High I ها هم برعكس ممكن است همه را تقريباً مجبور به بازديد از محصولات شما بنمايند.
اما در مورد طراحي غرفه:
- رنگهاي شاد و زنده، طراحي هاي زنده و نوآورانه و مواردي از اين دست، براي جلب High I ها خواهد بود.
- جملات كوتاه و موثر براي High D ها خواهد بود، در يك كلمه بگوئيم خريد اين محصول براي من چه منفعتي دارد، فقط يك جمله كوتاه.
- مشكلاتي كه در سازمان با خريد محصول شما حل ميشود،با توضيحات فني، مورد توجه High S ها خواهد بود.
- و بالاخره، درست كار كردن و مزاياي سيستمي كه محصول شما دارد و سازمان را به سمت قانونمندي و “درست” عمل كردن ميبرد، توجه High C ها را به خود جلب ميكند.
موفق و سربلند باشيد
جالب بود، از این زاویه دید مساله نحوه حضور در نمایشگاه را ندیده بودم، این تم همیشگی در نوشته های شما را دوست دارم.
در ضمن خودم از نگاه تجربی خودم پیشتر در مورد چرایی و چگونگی حضور در نمایشگاه مطلبی نوشته بودم، در اینجا:
http://weblog.radmanitd.com/index.php/archives/369
که البته فاقد این نگاه تحلیلی شما است.
همین!
مرسی، راستش فکر میکنم به هر مسئله سازمانی میشود با دیدی شامل رفتار سازمانی نگاه کرد، و اینجاست که توصیه ام همیشه این است که پروفایلی از رفتار سازمانی همکاران باید داشت. به نظرم مفید است.
سربلند باشید
سلام. منظورتان از high i و high c و.. را متوجه نشدم
سلام
اینها پارامترهای رفتاری در مدل دیسک هستند که جا به جای این وبلاگ به آنها اشاره شده است. پیشنهاد میکنم از جمله این مطلب را مطالعه فرمائید. http://thomasint.blogfa.com/post-9.aspx
سربلند باشید