آگهی استخدام موفق
فرآیند استخدام، تقریباً همیشه با یک آگهی شروع میشود. این آگهی نقش تعیین کننده ای در یک استخدام موفق دارد. اگر به بخش نیازمندیهای یکی از روزنامه ها مراجعه کنید، چندین نمونه از این آگهی را (البته کمی مودبانه تر) میبینید:
“مهندس فلان، فارغ التحصیل یکی از دانشگاههای معتبر با فلان قدر سابقه کار، نیازمندیم” احتمالاً سازمان در جواب به این آگهی با انبوهی از درخواستها مواجه میشود که بررسی آنها خودش پروژه ای خواهد بود که هزینه قابل ملاحظه ای به سازمان تحمیل میکند.
اما آیا واقعاً این آگهی تمام انتظارات سازمان را پوشش میدهد؟
مسلماً اینطور نیست. فرض کنید یک مهندس کامپیوتر مورد نیاز باشد. جواب این سوالات کجاست؟
- – برای برنامه نویسی یا پشتیبانی شبکه یا تحلیل یا…؟
- – در سمت مدیریتی یا کارشناسی؟
- – دانشجو باشد اشکالی ندارد؟
- – نیمه وقت میخواهید؟
و گذشته از این سوالت که بیشتر جنبه فنی دارند، سوالات زیر هم مطرح هستند:
- آیا سفر و ماموریت (به شهرهای دیگر یا سازمانهای دیگر) هم مطرح است؟
- آیا با کارفرما هم باید مواجه شود؟
- رئیسش متوقع است یا اهل کارهای تیمی و همفکری؟
- باید به تنهائی کار کند یا در قالب یک تیم؟ اگر کار به تنهائی است، به یک نفر باید پاسخگو باشد یا چند نفر؟
- آیا کسی برای کمک به او در مواقع تصمیم گیری وجود دارد؟
- انتظار دارید که چه مدت در سازمان بماند؟ طولانی مدت یا تا پایان یک پروژه؟
- قرارداد کاری با او میبندید؟ شرح خدمات مورد انتظار به او میدهید؟
- منافع جنبی کار چیست؟ پول؟ ماشین؟ سفر با خانواده؟
و سوالات متعدد دیگر.
شاید بگوئید که برای پوشش دادن به تمام اینها باید یک کتابچه منتشر نمود. قبول میکنم که تمام این موارد را نمیتوان در یک آگهی معقول جای داد، اما شما هم قبول کنید که نمیتوان تمام اینها را به آینده محول نمود. یادتان باشد که آگهی استخدام شما، تا حدودی نشانه شخصیت سازمانی شما هم هست.
بگذارید چند جمله به آگهی اول اضافه کنیم:
“مهندس فلان، فارغ التحصیل دانشگاه معتبر، با حداقل فلان سال سابقه کار مداوم در یک سازمان، مورد نیاز است. فرد مورد نظر باید دارای قدرت تحلیل و تصمیم گیری مستقل، آماده برای کار در محیطی دوستانه، اما جدی و ساختار یافته، که مسئولیت پذیری در آن نقشی عمده دارد، باشد.
افراد واجد شرایط پس از طی دوره آموزشی به مدت فلان ماه در زمینه های فلان، و در صورت قبولی در آزمون انتهای دوره، برای همکاری در بخش فلان، در قالب قرارداد همکاری، به استخدام شرکت در میآیند. شرکت در محدوده فلان خیابان واقع بوده و به مدت فلان سال است که در زمینه فلان فعالیت دارد.
از علاقمندان دعوت میشود که رزومه خود را به آدرس الکترونکی فلان ارسال نمایند.”
در این اگهی بخش عمده ای از سوالات پاسخ داده شده است، گرچه کمی نیاز به ویرایش دارد.
با خواندن این آگهی مخاطب در می یابد که سازمان:
- به امر استخدام و منابع انسانی بها میدهد.
- میداند که باید خوب کار کند، توان جذب آموزش را داشته باشد و امتحانی در راه است.
- میداند که ماندنش در سازمان، برای سازمان مهم است.
- تیپ کارش را میداند.
و خلاصه قبل از ارسال رزومه، بیشتر فکر میکند و طیف وسیعی ار رزومه هایی که شما باید حذف میکردید، اصلاً ارسال نمیشوند. همچنین رزومه های ارسالی با فرمتی که مورد نظر سازمان است ارسال میشوند، سازمان میبیند که فرد چقدر به این ابزار مسلط بوده است؟ و چطور یک یادداشت برای معرفی خود و ارسال رزومه اش مینویسد. شخصاً شاهد بوده ام که یک مهندس، در ارسال رزومه اش نوشته بود:
“عزیز جان، روزمه بنده پیوست است. یا حق”
همین جا سازمان در می یابد که او احتمالاً نمیتواند یک مکاتبه یا مکالمه مناسب با مشتری داشته باشد.
در عمل با استفاده از سیستم توماس، بخشی از متن آگهی شما توسط سیستم و بر اساس تعریف شما از مقتضیات شغلی، تهیه میشود. این چنین آگهی هائی، انتخاب افراد مناسب را بسیار ساده تر میکند.
قبول دارید که هزینه این آگهی با آگهی اول خیلی فرق ندارد؟
سربلند باشید.
سودمند بود.