اطلاعات مهم بانکی
به تازگی بانک Barclays انگلستان اعلام کرده که اطلاعات 27 هزار مشتری اش به سرقت رفته است. یک مقام آگاه گفته که یکی از مهمترین اطلاعاتی که در این اقدام مجرمانه به سرقت رفته است، نتایج ارزیابی روانشناسی مشتریانش است که به منظور برآورد میزان ریسک پذیری آنها توسط بانک انجام شده است. در این گزارش آمده که هر یک از این پروفایلها را میتوان به واسطه ها تا میزان 50 پوند فروخت!
برایم جالب بود. بانک برای فروش خدماتش به مشتریان، میزان ریسک پذیری آنها را برآورد میکند، یعنی هزینه میکند تا برآورد کند، بعد بر آن اساس بسته پیشنهادی اش را برای هر مشتری تنظیم میکند، چون دریافته که به این روش فروش بهتری انجام داده است.
یادم هست که قبلاً نوشته بودم که برای طراحی کمپینهای تبلیغاتی میتوان از پروفایلهای رفتاری مشتریانی که در بازار هدف ما هستند استفاده کنیم. اما چطور؟
شاید موسسات اقدام به گرفتن آزمون یا مصاحبه با تمام مشتریان خود نمیکنند، اما وقتی به گروهی از مشتریان یا بخشی از بازار نگاه میکنیم، مثلاً دانشجویان، یا پزشکان، میتوان حدودی از پروفایل آنها را حدس زد و بر آن اساس محتوای آگهی را تنظیم کرد.
این بانک از مشتریان خود خواسته تا در صورت تمایل در آزمونی شرکت کنند تا بانک بتواند بهتر به آنها ارائه خدمت کند. حدس میزنم گزارشی هم از خروجی این بررسی به خودشان داده باشد که مشکلی هم نیست و به مشتری هم این حس را میدهد که بانک برای او ارزش قائل شده است.
در مورد روش کار مطمئن نیستم، در حال تحقیق هستم، اما میدانم که این کار در دنیای پیشرفته، به جای حدس و گمان، بر اساس یافته های علمی انجام میشود و شرکتهایی که به این نکات ریز توجه میکنند، معمولاً فروش های موفق تری دارند.
اعتراض یکی از مشتریان هم در مقاله هست، که به لو رفتن اطلاعاتش اعتراض کرده (احتمالاً به کل اطلاعات نه فقط پروفایلهای مورد بحث) و به نظرش باید ادعای خسارتی جدی بکنند.
برای من همین آمدن این اطلاعات در فهرست اطلاعات به سرقت رفته، که حاکی و تائید کننده وجود چنین اطلاعاتی است، خیلی جالب بود.
برایم جالب بود.
سربلند باشید
سلام
استاد عزیز این اطلاعات را به ما می دهید لطفا در آخر هم یک آدرس مشاور روان پزشکی بگذارید تا مارا حلی برای افسردگیمان پیدا کنیم…. انقدر که عملکردشان شبیه بانک های ما است…..
:-(
@وکیلی
سلام :-)
امروز خبری خواندم که ایران از نظر تعداد شعبه های بانکها در جهان رکورد دار شده است! راست و دروغش به عهده راوی، اما به نظر میرسد که سرمایه گذاری روی ساختمان و زمین شعبه شاید بازدهی بیشتری از سرمایه گذاری روی مشتری دارد.
اما گذشته از شوخی، آنجا که این بررسیها مهم است، بیشتر موضوع این است که افراد را قانع کنند که تسهیلات بگیرند، اینجا دادن تسهیلات مشکل است و بانکها آن قدر در دریافت تسهیلاتی که میدهند، دچر مشکلات عدیده میشوند که شاید علاقه شان به این موضوع را از دست داده باشند.
سربلند باشید