انتظارات متناقض
شناخت انتظارات سازمان، که به کرات در مورد آن صحبت شده، یک اهمیت دیگر هم دارد:
جلوگیری از انتظارات متناقض
باور کنید که بسیاری از انتظارات ما از همکارانمان،با هم تناقض دارند. اصلاًنمیشود یک نفر هر دو دسته این انتظارات را برآورده کند. اگر سازمان این انتظارات را بداند و تناقضهای آنها را درک کند، حتماً شرایط بهتری هم برای سازمان و هم برای فرد به وجود خواهد آمد.
اما انتظارات متناقض کدامند؟
شناخت انتظارات سازمان، که به کرات در مورد آن صحبت شده، یک اهمیت دیگر هم دارد:
جلوگیری از انتظارات متناقض
باور کنید که بسیاری از انتظارات ما از
همکارانمان،با هم تناقض دارند. اصلاًنمیشود یک نفر هر دو دسته این
انتظارات را برآورده کند. اگر سازمان این انتظارات را بداند و تناقضهای
آنها را درک کند، حتماً شرایط بهتری هم برای سازمان و هم برای فرد به وجود
خواهد آمد.
اما انتظارات متناقض کدامند؟
مثلاً دقت با سرعت،متناقض است. یعنی وقتی کاری باید با دقت انجام شود، نمیتوان انتظار داشت که سریع هم باشد. فردی که لازم نباشد کارش مجدداً کنترل شود، ذاتاً از به عجله واداشته شدن، ناراحت میشود و راندمانش پائین می آید.
به همین دلیل است که شاخصه های رفتاری، که بر اساس پارامترهای رفتاری تعیین میشوند، به دو دسته اساسی تقسیم میشوند:
– شاخصه های اصلی که مانند اسکلت بدن هستند.
– شاخصه های فرعی که مانند رنگ مو و رنگ چشم و … هستند.
به عنوان مثال، هر فرد High D حتماً اهل رقابت است و از چالش لذت میبرد. اما این فرد فقط در صورتی پرخاشگر است که Low I باشد. اگر همین فرد High I باشد، از پذیرفته نشدن، هراس دارد و میداند که اگر پرخاشگری کند،احتمال عدم پذیرشش بالا میرود، و لذا پرخاشگری در صفات این آدم High I دیده نخواهد شد.
حالا بروز این شاخصه ها بستگی به شدت و ضعف مقادیر پارامترها هم دارد. ممکن است در I های پائین و D های بالا، کمی هم پرخاشگری دیده شود.
نگران نباشید، لازم نیست این تفسیرها را شما انجام دهید، تمام این تفسیرها توسط سیستم نرم افزار خبره توماس،انجام و نتایج، بسته به نیاز شما، در قالب گزارشهائی به شما ارائه میشود.
آنچه شما باید بدانید این است که در کجا به دنبال چه چیزی باشد.
همین بحث در مورد ترکیب سایر شاخصه های رفتاری هم وجود دارد و از همین روال است که به اطلاعات مهمی در مورد رفتارهای کلیدی شخص میرسیم.
سربلند باشید