انواع جملات در تعامل موثر
چقدر زیبا گفته آقای برنارد شاو که
بزرگترین مشکل تعامل، توهمِ تعامل است
خیلی اوقات فکر میکنیم که تعامل رخ داده و پیام منتقل شده است، و بر اساس این توهم، رفتارهای خود را تنظیم و رفتارهای مخاطب را ارزیابی/قضاوت میکنیم. در عمل تعامل و تبادل پیامی رخ نداده و این دوگانگی وضعیت را بد و بدتر میکنید.
کاربرد سه نوع جمله در تعامل، میتواند ما را از این عارضه تا حدودی دور کند. این نوشته به بررسی و تشریح کاربردهای این سه نوع جمله اختصاص دارد. کاربرد این جملات، به نحو مناسب و در جای درست، کمک میکند که تعاملِ درست و متناسب با موقعیت انجام شده و پیامِ مناسب منتقل شود. این نوشته الهام گرفته از گفتگوی بسیار خوبِ خانم کیم اسکات، نویسنده کتابِ خوبِ “صراحت تمام عیار” است.
جملاتی که با “من” شروع میشوند یا “I Statement”
این جملات برای مقابله با سوگیری و نشان دادن وضعیت به طرف مخاطب از دید خودمان استفاده میشود. مثلاً من فکر میکنم که باید به فلان جنبه از بحث هم توجه کنیم، در جایی که در یک گفتگوی دو یا چند نفره بخشی از موضوع مغفول مانده است. یا وقتی که آدمها متوجه نوع برخوردشان با من نیستند، مثلا من از این برخورد حس بدی پیدا کردم.
جملاتی که با “این” یا “آن” شروع میشوند یا “It Statements”
این جملات وقتی هب کار میروند که گفتگو از دید ما حاوی نوعی قضاوت است، اما باورمان این است که این قضاوت، تعمدی ندارد. مثلاً این نگرش عادلانه نیست. اینجا کسی متهم نمیشود، اما نگرش مورد سوال واقع میشود.
جملاتی که با “تو” شروع میشوند یا “You Statements”
وقتی حس میکنیم که طرف مقابل میخواهد با قلدری (نهان یا آشکار) ما را تحت فشار قراردهد، باید مستقیم این را بگوئیم. مثلاً تو حق نداری با من اینگونه صحبت کنی. که اگر حس نکنیم که او تعمدا این کار را انجام میدهد، میتوانیم بگوئیم این نوع صحبت کردن، حرفه ای نیست و اگر بخواهیم وضعیت را از دید خودمان توضیح دهیم، میتوانیم بگوئیم از دید من این روش گفتگو توهین آمیز است.
مهم این است که برداشت ما از موقعیت مهم است، و کاربرد مناسبِ جمله ی درست میتواند به مدیریت موقعیت و گفتگو به سوی اثربخشی مناسب کمک کند.
تجربه شما از چنین شرایطی چیست؟
سربلند باشید