بحث شیرین تعامل
تعامل بسیار مهم است. قبلاً در مورد اهمیت مهارتهای نرم (Soft skills) نوشته ام (اینجا). تعامل یکی از مهمترین این مهارتهاست.
با تعامل است که از انتقال صحیح نظراتمان مطمئن میشویم و نیز نظرات (نیازهای) مخاطبمان را درک میکنیم.
اولین اصل در تعامل این است که تعامل یک فرآیند دوسویه است و سپس باید توجه داشت که تعامل موثر با درک و رعایت حقوق طرفین یک تعامل شروع میشود.
اما حقوق طرفین تعامل چیست؟
رعایت این حقوق است که مسئولیتهایی برای طرف مقابل ایجاد میکند و سبب میشود که تعامل شکل گیرد و ادامه یابد.
این حقوق بسیار ساده اند، همه ما آنها را میدانیم و میشناسیم، اما گاهی از اهمیت آنها غافل میشویم.
به طور خلاصه میتوان گفت که :
- شما حق دارید که با احترام با شما برخورد شود، و در مقابل مسئولیت دارید که با طرف مقابلتان با احترام برخورد کنید.
- شما حق دارید که عقاید و دیدگاههای خودتان را داشته باشید و آنها را بیان کنید، در مقابل شما مسئول هستید که اجازه دهید طرف مقابلتان هم عقایدش را بگوید.
- شما حق دارید که نیازهایتان را و ترتیب تامین آنها را بیان کنید، و در مقابل مسئولیت دارید که نیازهای دیگران را درک کنید و آنها را تامین کنید.
- شما حق دارید که حدود معقولی را معین کنید، در مقابل مسئولید که محدودیتها و مرزهای دیگران را محترم بشمارید.
ملاحظه کردید که چقدر ساده است؟
همه را میدانستید و همه معقول هستند. اما کمی در روابطتان با دیگران، تعمق کنید، همین امروز، همین هفته، کدام یک از این حقوق را برای طرف مقابلتان در یک مذاکره کاری رعایت کرده اید؟ عدم رعایت کدامیک از این موارد در مورد شما از سوی دیگران، یا در مورد دیگران از سوی شما، مانع از یک تعامل موفق شده اند؟
باور کنید که با رعایت همین چند نکته ساده، میتوانید تعامل موثرتری داشته باشید.
نوشته مربی خود باشیم را هم بخوانید. این یک نمونه از همین کار بسیار مهم است.
سربلند باشید
به نکات خیلی ساده و کاربردی اشاره کردید . ولی متاسفانه در تعاملات، شخص فقط این حقوق را برای خود در نظر می گیرد و براحتی حق طرف دیگر را نادیده می گیرد.
فرمایشتان دقیقا درست است. اما یادتان باشد که وقتی هم که من مطمئن هستم دارم این حقوق را در نظر میگیرم برای مخاطبم، باز هم من دارم با معیارهای خودم میسنجم، ممکن است او دریافتی دیگر داشته باشد، که معلوم نیست کدام درست باشد. باید معیارهای طرفین را بشنویم و قبول کنیم. که این خودش یکی از این قوانین است. بشنویم و معیارهای او را قبول کنیم.
سربلند باشید