مربی خود باشیم
خیلی سازمانها برای افراد خود از مربی (یا Coach) استفاده میکنند تا شاخصه های رفتاری آنها را بهبود دهند یا آنها را برای مواجهه با شرایط خاص، آماده کنند.
اما تعداد افرادی که امکان بهره گیری از مربی را ندارند، حتی در رده های بالای سازمانی، بیشتر است. پس چاره چیست؟ یکی از بهترین کارها این است که خود، مربی خود باشیم.
به نظر کاری نشدنی شاید باشد، اما شدنی است و خیلی افراد به این روش مرتباً خود را توسعه میدهند.
گاهی هم لازم است که شما به عنوان یک رهبر (نه مدیر) همکاران خود را توسعه دهید. این مطلب میتواند در این شرایط هم کمک کننده باشد.
باید توجه بدهم که این مطلب فقط در حد یک ایده دهنده است، نه آنکه یک دستورالعمل کامل برای جایگزینی استفاده از مربیان.
در ادامه مطلب، توضیات ارائه شده است.
مثل هر کار مهم دیگری، ابتدا باید هدف را مشخص کنید. میخواهید چه شاخصه ای را تغییر یا بهبود دهید؟ و بر این اساس روش دستیابی به آن هدف تعیین میشود. این هدف باید SMART باشد، یعنی مشخص، قابل اندازه گیری، دست یافتنی، واقع بینانه و قابل زمان بندی باشد. در غیر اینصورت بعد از مدتی خواهید دید که علیرغم صرف انرژی گویا به هیچ چیزی دست نیافته اید و این خیلی دل سرد کننده است.
گام دوم این است که وضع موجود را به درستی و هر چه دقیق تر، تبیین کنید. یعنی بدانید که کجا هستید و کجا میخواهید بروید؟ آیا برای رسیدن به این هدف، کاری شده؟ مبادا این هدف با سایر اهداف، در تناقض باشد؟
گام بعدی شناسائی گزینه هاست. باید بفهمیم که برای رسیدن به هدفمان چه گزینه هایی داریم و باید آنها را سبک و سنگین کنیم. میتواناین فاز را با طوفان مغزی هم انجام داد، تا مطمئن شویم که تمام راهها را دیده ایم.
یکی از مزایای شناسائی گزینه ها این است که فرد مورد نظر متوجه میشود که چه راهی پیش رو دارد و ناخودآگاه توان خود را با دشواری راه، میسنجد.
گام بعدی، سنجش عزم فرد است. به بیان دیگر اینجا باید مطمئن شویم که فرد درک کرده که چه راهی باید برود، و پیش روی اش در راه، چطور و با چه معیاری و در چه زمانهایی اندازه گیری میشود. او میفهمد که شوخی در کار نیست و موضوع کاملاً جدی است.
حالا اگر هدف را واقعاً SMART تعیین کرده باشید، یک برنامه اجرائی دارید که میتوانید طبق آن به سمت هدف بروید و پیشرفت خود یا مخاطبتان را کنترل کنید.
همیشه هم بهترین تمرین این است که از خودتان شروع کنید و با پرسیدن از خودتان و جواب دادن به صورت شفاف به خودتان، هم مهارت پرسشگری و هم مهارت شنیدن را در خودتان تقویت نمائید.
ما همیشه احتیاج داریم که به فکر توسعه خودمان و همکارانمان باشیم.
سربلند باشید