مصیبت میزبانی
شرم دارم به اعتراف اینکه سطح و کیفیت خدماتی که در کشور ما عرضه میشود، نسبتاً پائین است. این پائین بودن کیفیت هم مربوط به یک حوزه و یک محصول نیست. خیلی عجیب است، همه ما از پائین بودن کیفیت خدمات نالان و گله مندیم، اما خودمان هم وقتی قرار است خدمتی ارائه کنیم، خیلی به کیفیت توجه نمیکنیم. جالب است.
یکی از نمونه های این وضعیت در خدمات میزبانی سایتهای اینترنتی است که کیفیت خدماتی که در این حوزه ارائه میشود، یا جداً بد است، یا ما خیلی بد شانس هستیم که هیچوقت در این حوزه خدمات خوبی دریافت نکرده ایم.
این روزها یک نمونه از تفاوت این کیفیت را به چشم دیدم که خواستم با شما به اشتراک بگذارم.داشتم مطلب تازه ای را برای وبلاگ مینوشتم، اما هر کاری میکردم نمیتوانستم عکسم را در متن قرار دهم. مدتها همه چیز را امتحان کردم تا ببینم مبادا بی دلیل مزاحم دوستان ارائه کننده خدمات میزبانی شوم. حدود 2 ساعتی وقت گذاشتم، بعد به سایت رفتم و با آنها تماس تلفنی گرفتم، تلفن پشتیبانی را کسی بر نداشت که نداشت!
یک فرم پشتیبانی تکمیل و ارسال کردم و مشکل را توضیح دادم. بعد از چند ساعت ایمیل زدند که متاسفانه مدتی است که بانک اطلاعات دچار مشکل شده و در حال رفع آن هستیم. با ایمیل پرسیدم چقدر طول میکشد، جواب دادند که مشغول رفع آن هستیم! منتظر ماندم در بی خبری، وقتی سایت دوباره آمد، دیدم بخشی از اطلاعاتم نیست، ایمیل زدم که اطلاعات نیست، جواب آمد که متاسفانه مجبور شدیم از بک آپهای چند روز قبل (در واقع بیش از یک هفته قبل بود) استفاده کنیم و بخشی از اطلاعات از بین رفته است. همین!
نکته جالب این است که وقتی که من این خدمات را گرفتم، تعرفه روی سایت نصف مقداری بود که من پرداخته بودم، وقتی علت را جویا شدم گفتند که این بسته خدمات پشتیبانی بهتری دارد، اما هرچه پرسیدم نفرمودند که این خدمات بیشتر و بهتر یعنی چه، آخر سر هم عصبانی شدند و فرمودند که اصلاً شما همان خدمات را بگیرید!
به طور جالبی در همین مدت، مشکلی هم برای سایتی پیش آمد که یک میزبان خارجی از آن نگهداری میکند. من بدون آنکه متوجه خرابی ای شده باشم، ایمیلی دریافت کردم که طبق گزارشهای ما، سرور با مشکلی مواجه شده و ممکن است شما مدتی دسترسی به سایت را از دست بدهید، نگران نباشید، ما از اطلاعات شما بک آپ داریم و در حال رفع مشکل هستیم. شما را در جریان خواهیم گذاشت.
دردسرتان ندهم، به طور متوسط نیم ساعت یک بار ایمیلی میآمد و من را در جریان نمیگذاشت که چه خبر است، تا مشکل رفع شد و یک نامه بلند بالای عذر خواهی آمد.
امیدوارم دوستان عزیز ما بحث تفاوت هزینه را مطرح نکنند که جدا اسباب شرمندگی است که حتی با ارز 3000 تومانی هزینه آن میزبان کمتر است، اما به نظرم اگر ما 3 برابر الان هم هزینه بپردازیم، چون فرهنگ و باور مشتری مداری نداریم، باز هم نمیتوانیم به آن روش عمل کنیم. به گمانم اشکال جای دیگر است که حتماً هم باید تلاش کنیم که آن را بهتر کنیم.
در شرایط جدید اقتصادی، ممکن است نرخ توریست، یا نرخ سرمایه گذاری خارجی بالا برود. در این شرایط برای اینکه بتوانیم بهترین برداشت و بهره وری را داشته باشیم، باید مشتری مداری و احترام به مشتری را یاد بگیریم.
سربلند باشید
سلام و خدا قوت.
من به عنوان یکی از اعضای جامعه IT کشور از این نوع پشتیبانی و این رفتار شرکت ارایه کننده خدمات بسیار ناراحت شدم و دلم به درد آمد. کاملا معلومه که این شرکت به هیچ عنوان اخلاق حرفه ای این حرفه را رعایت نکرده است. به عنوان یک عضو کوچک این جامعه امیدوارم که هرچه زودتر شاهد رسیدن سطح کارمون به سطوح جهانی باشیم.
سلام،
من تا انتهای متن امیدوار بودم که اسم شرکت میزبانی رو بگید… ای کاش میگفتید.
من این مشکل رو با شرکت ایران سرور داشتم. در نهایت همه ی یازده سرویسی رو که ازشون داشتم پس دادم و به خارج از ایران منتقل کردم. دیگه هیچ مشکلی پیش نیومد.
اگر امکانش رو دارید هم میزبانتون رو معرفی کنید و هم سرویستون رو به میزبان دیگه ای منتقل کنید.
@هاشمی
سلام
من هم امیدوارم، اما به نظرم غیر از امیدواری، باید در فکر بود و کاری هم کرد.
سربلند باشید
@سعید زبردست
سلام
به نظرم هنوز ظرفیت این برخوردها در کشور ما نیست. به علاوه شاید من یک نمونه خوب نباشم.
یادم هست که حدود ۱۰ سال پیش به دعوت آقای دکتر سپهری راد در جلسه شواری انفورماتیک شرکت کردم. موضوع جلسه این بود که معیار مشتری مداری هم به معیارهای رتبه بندی شرکتها اضافه شود. این پیشنهاد بر اساس کاری بود که آقای دکتری که متاسفانه نامشان را به خاطر ندارم، انجام داده بودند.
آنجا پیشنهاد کردم که بیائید از رتبه بندی به کلی بگذرید. سایتی درست کنید یا کنیم، که هر کارفرمائی بتواند پروژه هایش یا مشکلاتش را آنجا مطرح کند بعد افراد شناسنامه دار، یعنی معلوم باشد اینها چه کسانی هستند با چه پیشینه ای، بیابند و آن پروژه یا مشکل را تحلیل کنند و نظر کارشناسی بدهند. خیلی استقبال شد، اما عملی نشد.
هنوز هم به نظرم چاره در رتبه بندی نیست، دراین است که هزینه کلاهبرداری یا بد خدمت دادن را به شدت بالا ببریم، طوری که طرف حاضر نشود ریسک کند و بد خدمت رسانی کند، به مرور همه درست میشوند و بدها حذف میشوند و خوبها رشد میکنند. خدمات قیمت واقعی پیدا میکنند و ….
هزینه ای هم ندارد، چاره اش یک فروم است که از اینترنت هم میتوان نسخه ابتدائی آن را دانلود کرد. کمی همت و کمی حمایت میخواهد.
سربلند باشید
@پوینده دهکده جهانی
امیدوارم که ایدههایی از این قبیل عملی شوند تا حداقلی یک سایت معتبر (برای شروع — هر چند با اطلاعات تکمیل نشده) به عنوان مرجعی در این زمینه داشته باشیم. همانطور که اشاره کردید کمی همت و کمی حمایت میخواهد…
سلام
خوب احتمالا که من را یادتان نیست ولی من قبلا هم برایتان نظر گذاشته بودم و همان جا هم عنوان کرده بودم که به عنوان کار دانشجویی ( والبته اندکی جدی تر ! ) مشغول طراحی وب هستم.
حالا این مطلب شما را که خواندم یادم افتاد به اویل دوران کاریم، آن روز ها یک سایت برای انجمن علمی دانشگاه درست کرده بودم که اتفاقا خیلی هم کارش گرفته بود و روزی ۵۰۰-۶۰۰ بازدید کننده داشت. باور کنید در سال اول نزدیک به چهار بار میزبان سایت را عوض کردم. آنقدر کلافه شده بودم که خدا می داند چه شب هایی را تا صبح نخوابیدم و به فکر چاره بودم. عاقبت بعد از مدت ها گشت و گذار و به پشتوانه اعتبار سایت میهن دانلود تصمیم گرفتم از سرورهای “میهن وب هاست” که آن روزها تازه راه افتاده بود استفاده کنم، از آن روز تا الان حدود ۳-۴ سالی میگذرد ( دقیق یادم نیست سه سال یا چهار سال ) که من روی همان سرورها مانده ام و واقعا خدمات خوبی به من ارائه شده است. نزدیک به ۲۰ سایت دیگر هم همانجا راه اندازی کرده ام و تا امروز هیچ کدام از مشتریانی که از این سرویس برایشان استفاده کرده بودم گلایه ای نداشته اند. هر موقع هم که قرار است تغییر یا تعمیری انجام شود از ۲۴ ساعت قبل هماهنگ می کنند و بعد از تغییر هم مجددا اطلاع می دهند. پشتیبانی اش هم هرچند در ساعات غیر اداری بعضا دیر جواب میدهد ولی در ساعات اداری واقعا درست و به موقع پاسخگو هستند. دیروز شنیدم که از نظر تعداد سایت های پشتیبانی شده توسط شرکت ها، میهن وب هاست به رتبه ی دوم در ایران ارتقا پیدا کرده است. آن روزی که من عضو آن شدم، جزو ۲۰ سرویس دهنده اول هم نبودند.
البته ناگفته نماند که آن سایت انجمن علمی را به علت تعداد بازدید بالایی که داشت و محدودیت های میهن وب هاست در آن زمان، مجبور شدم به سرویس دهنده ی دیگری انتقال دهم که آن هم سرویس دهنده ی خوبی است و تا امروز حتی یک لحظه هم خرابی یا قطعی نداشته است . ( شرکت نت افراز ) .
البته اگر بازدیدتان کمتر از ۴۰۰۰ نفر در روز است، پیشنهاد من به شما استفاده از سرورهای ایرانی میهن وب هاست است و اگر بیش از این مقدار بازدید دارید از نت افراز سرویس نقره ای را که بگیرید به نظرم کفایت کند. البته بهتر است قبل از هر اقدامی، با هر دو شرکت تماس بگیرید و مشورت کنید.
اوه خدای من، چقدر نوشتم ! همه اش هم تبلیغ شد :)
راستی آن پست اولتان که برای سوال جواب است را هم کاش یک فکر دیگری به حالش می کردید، آنجا خیلی جایش جالب نیست. حس بدی به آدم دست می دهد ! :)
@مسعود
سلام
ممنون از اینکه باز هم نظر دادید.
به نظرم این حق شرکتهای خوب است که برایشان تبلیغ شود ولی آن وقت این حق هم ایجاد میشود که دیگران هم گله کنند که آن وقت من نمیدانم چه باید بکنم:-)
در مورد گپ و گفت، موافقم که جای خوبی نیست، باید از دوستانی مثل شما ایده بگیرم، کمک بگیرم و جای بهتری برایش پیدا کنیم. اما راستش اول میخواهم مطمئن شوم که اصلاً طرفداری دارد یا خیر؟ نیازی به آن هست یا خیر؟
باز هم ممنون
سربلند باشید
سلام
برای پیدا کردن یک هاست مناسب باید به اندازه کافی تحقیق شود. خود من با اینکه سالهاست از خدمات شرکت پویاسازان برای سایت های مختلف استفاده می کنم و از آن راضی هم هستم باز هم هر از گاهی شرکت های دیگر را هم بررسی می کنم تا چنانچه سطح خدماتی بهتر داشتند از آنها سرویس بگیرم.