مفهوم تناسب شغلی
تناسب و تطابق شاخصه های رفتاری یک فرد، اعم از آنکه داوطلب استخدام باشد یا مشغول به کار در یک سازمان، با الگوی شایستگی که بیانگر انتظارات سازمان است، میتواند بیانگر تناسب آن فرد برای تصدی آن شغل باشد.
درک این مسئله در انتخابها و اتخاذ تصمیمات سازمانی اهمیت دارد. برای تشریح این مسئله، معمولاً از شبیه سازیهائی استفاده میشود که یکی از آنها، تشبیه “دستکش” است.
در مثال یا شبیه سازی دستکش، چنین فرض میشود:
فرض کنید که میخواهید دستکشی تهیه کنید. چند حالت ممکن است اتفاق بیفتد:
1- همسر شما دستکشی برایتان میبافد که درست اندازه دست شماست، با هر اندازه و شکلی که دست شما داشته باشد، این دستکش کاملاً تطبیق دارد.
2- دستکش آماده ای میخرید که کمی برای دستتان کوچک یا بزرگ است، یا یک ناحیه از دست شما با آن تطبیق ندارد. این یک تطابق کاملاً قابل قبول است.
3- دستکشی برایتان کادو می آورند،دستتان در آن راحت است، ولی کمی گشاد است که البته در قیاس با مزایائی که دارد، قابل تحمل است. این تطبیق قابل قبول است.
4- وقتی این دستکش را به دست میکنید، بخشی از دست شما بیرون میماند. این دستکش و این تطابق، توصیه نمیشود.
5- دست شما 5 انگشت دارد، در حالیکه این دستکش فقط برای 4 انگشت جا دارد. خرید این دستکش توصیه نمیشود. چون در مدت کوتاهی متوجه میشوید که نمیتواند انتظارات شما را برآورده کند.
تطابق شغلی هم به همین شکل است.
معمولاً انسانها نمیتوانند بیش از 12-18 ماه در شغلی که در تطابق رده های 4 و 5 فوق با شاخصه های رفتاریشان باشد، ادامه به کار دهند.
سربلند باشید