مشکل تعامل و ارتباطات
یکی از شاخصه های رفتاری که تقریباً در همه مدلهای رفتاری به آن توجه میشود، شیوه (نه قدرت) تعامل فرد با محیط است. این شاخصه در میان ایرانیان شدت قابل توجهی ندارد. چرا چنین است و پیامدهای آن در سازمان چیست؟
چرا تعامل مهم است؟
برای یک مدیر قدرت تعامل مهم است چون:
- باید بتواند برای تصمیم گیریهایش اطلاعات لازم را بخواهد و دریافت کند.
- باید بتواند تصمیم هایش را به دیگران منتقل کند.
- باید به دیگران بگوید که چه انتظاری از آنها دارد.
- باید بتواند از اقداماتش دفاع کند.
برای هر فرد قدرت تعامل مهم است چون:
- باید بتواند با همکارانش در هر سطحی همکاری کند، کار یک نفره تقریباً وجود ندارد.
- باید بتواند دلایلش را ارائه کند.
- باید بتواند کارهایش را ارائه کند، کسی ما را کشف نمیکند.
اگر تعامل نکنیم چه میشود؟
- وقتی تعامل نمیکنیم، یا خودرای، یا ترسو، یا کناره گیر ارزیابی میشویم.
- وقتی تعامل نمیکنیم، تنها بر اساس خودمان که محدود است،قضاوت میکنیم یا تصمیم میگیریم.
از همه مهمتر، وقتی تعامل نمیکنیم، نمیتوانیم بحث کنیم، بحثهای ما همیشه یا منجر به قهر میشود یا دعوا. در بسیاری از سازمانها، مدیران توانمندی هستند که به علت عدم تعامل، تبدیل به جزایری میشوند که کارشان نمودی ندارد، همه فقط تا هنگامی که به شدت از آنها خواسته شود، با این گروه همکاری میکنند، همکاری داوطلبانه ای در کار نیست. این مدیران تنها میمانند و لذا با استفاده از قدرتشان، به جای قانع کردن افراد، روز به روز تنها تر و نامحبوب تر میشوند.
اما چرا تعامل نمیکنیم؟
ما این خرده فرهنگ را داریم که “مشک آن است که خود ببوید” اما این همیشه درست نیست، افراد فرصت ندارند که تمام مشکها را بو کنند، باید آنها را کمی هدایت کرد. باید رایحه ای از فرد متصاعد بشود تا به مشامی برسد. فکر میکنیم که تعامل یعنی خود نمائی! اما واقعاً اینطور نیست.
باید مفاهیم درست را از تعامل درک کنیم، باید یاد بگیریم که در سازمان، تمام نظرات را بشنویم و حتی آنها را بخواهیم، کسی نباید بدون نظر به جلسه بیاید و نباید بدون اظهار نظر از جلسه خارج شود. در بسیار از افراد (به خصوص S ها) تا از آنان خواسته نشود، نظر نمیدهند، پس میتوانیم برای توسعه فرهنگ تعامل از همه بخواهیم که برای ارائه نظر در جلسات آماده باشند و حتما نظر بدهند. شرح بدهند، و به دیگران (معمولاً D ها) هم اجازه ندهیم که آنها را در نطفه خفه کنند.
اشاعه فرهنگ تعامل مزایای زیادی برای سازمان دارد و توصیه میشود که مدیران به طور روز مره فرهنگ تعامل را در سازمان اشاعه دهند. تعاملگران خوب، هم در فروش، هم درنمایندگی سازمان در جلسات، هم در آینده نگری، بهتر عمل میکنند و از سوی دیگر با اشاعه فرهنگ تعامل، تنشهای سازمانی تبدیل به بحثهای سازنده میشوند.
مدیران عزیز، فرهنگ تعامل را توسعه دهید، این یکی از ماموریتهای اصلی مدیران و رهبران سازمان است.
سربلند باشید