نمایشگاهها و رفتار سازمانی
این روزها بحث نمایشگاه الکامپ است. حضور در نمایشگاهها یکی از روشهای آزموده بازاریابی است که البته هزینه قابل توجهی هم دارد. برای بهترین بهره گیری از حضور در نمایشگاه،خوب است به ابعاد رفتار سازمانی هم توجه کنیم، تا مشتریان را فراری ندهیم. چند نکته کوتاه اینجا در این موضوع ارائه میشود:
- قراردادن یک ظرف کوچک شکلات یا شیرینی یا میوه،آدمهائی را به سوی غرفه شما میآورد که عمدتاً High I یا High D هستند. C ها و S ها بعید است که مسائل بهداشتی را زیر پا بگذارند و از پذیرائی عمومی شما استفاده نمایند.
- یادتان باشد که کارت ویزیت و اطلاعات تماس مدیران شرکت را دم دست داشته باشید، مشتریان تصمیم گیر و کلیدی، بعید است به اطلاعات تماس عمومی شرکت راضی شوند.
- High D ها اصلاً برای برخورد اولیه با بازدیدکننده ها مناسب نیستند،آنها را در صف دوم و سوم تماس قرار دهید.
- High S ها هم ممکن است خیلی کم حرف باشند، اما توضیحات فنی خوبی ارائه میدهند. High C ها خیلی دقیق توضیح میدهند،اما ممکن است برای اولین نقطه تماس با مشتری، کمی خشک برخورد کنند.
- خوب است یک D، اما نه خیلی زیاد، نظارت بر امور غرفه را انجام دهد.
- به High I ها توصیه کنید که زیاده از حد طولانی توضیح ندهند و سعی کنند اطلاعات تماس مشتری را دریافت کنند.
- High S ها و High C ها ممکن است با این فکر در غرفه حاضر شوند که ” هرکس سوالی داشته باشد، خوب خودش میپرسد” در حالی که شما لازم دارید که سوال در ذهن افراد عبوری ایجاد شود.
- High I ها هم برعکس ممکن است همه را تقریباً مجبور به بازدید از محصولات شما بنمایند.
اما در مورد طراحی غرفه:
- رنگهای شاد و زنده، طراحی های زنده و نوآورانه و مواردی از این دست، برای جلب High I ها خواهد بود.
- جملات کوتاه و موثر برای High D ها خواهد بود، در یک کلمه بگوئیم خرید این محصول برای من چه منفعتی دارد، فقط یک جمله کوتاه.
- مشکلاتی که در سازمان با خرید محصول شما حل میشود،با توضیحات فنی، مورد توجه High S ها خواهد بود.
- و بالاخره، درست کار کردن و مزایای سیستمی که محصول شما دارد و سازمان را به سمت قانونمندی و “درست” عمل کردن میبرد، توجه High C ها را به خود جلب میکند.
موفق و سربلند باشید
جالب بود، از این زاویه دید مساله نحوه حضور در نمایشگاه را ندیده بودم، این تم همیشگی در نوشته های شما را دوست دارم.
در ضمن خودم از نگاه تجربی خودم پیشتر در مورد چرایی و چگونگی حضور در نمایشگاه مطلبی نوشته بودم، در اینجا:
http://weblog.radmanitd.com/index.php/archives/369
که البته فاقد این نگاه تحلیلی شما است.
همین!
مرسی، راستش فکر میکنم به هر مسئله سازمانی میشود با دیدی شامل رفتار سازمانی نگاه کرد، و اینجاست که توصیه ام همیشه این است که پروفایلی از رفتار سازمانی همکاران باید داشت. به نظرم مفید است.
سربلند باشید
سلام. منظورتان از high i و high c و.. را متوجه نشدم
سلام
اینها پارامترهای رفتاری در مدل دیسک هستند که جا به جای این وبلاگ به آنها اشاره شده است. پیشنهاد میکنم از جمله این مطلب را مطالعه فرمائید. http://thomasint.blogfa.com/post-9.aspx
سربلند باشید