هنر دریافت بازخورد
اینجا هم نکاتی هست که به ما کمک میکند که تبدیل به فردی خودکامه و بی توجه نشویم. خوب است که به این نکات هم توجه کنیم و با استفاده از نظرات دیگر، سرکوب نکردن آنها و به کار بستن آنها روز به روز بهتر شویم….برای دریافت یک بازخورد خوب و محروم نشدن از نتایج چشمگیر آن میتوانیم به نکات زیر توجه کنیم:
- کار را برای کسی که نظر میدهد،آسان و راحت کنیم. نظر دهنده با ابراز نظرش سعی میکند که رابطه موثری با ما بسازد، آن را خراب نکنیم.
- توجه کنید که هر فرد، از جمله من و شما، برداشت خود را عین واقعیت میداند، ما باید به این برداشت احترام بگذاریم، همانطور که انتظار داریم آنها احترام به برداشت ما بگذارند. این خیلی طبیعی است که ما خود را یک قهرمان و صاحب صلاحیت و حق بدانیم، در حالیکه آنهابه سادگی ما را یک فرد کم اطلاع بدانند. اگر شروع به بحث و جدل با فردی که به ما بازخورد میدهد کنیم، خیلی طبیعی است که رابطه مان خراب شود و بدون رابطه، رسیدن به درک مشترک و پیشرفت ناممکن میشود.
- انکار، دفاع، قضاوت، بحث و جدل، فرار یا حمله نکنید. اینها به مفهوم عدم پذیرش ارزش بازخورد هستند و رابطه ها را خراب میکنند. وقتی این کارها را میکنید،یعنی دارید به سمت یک موقعیت برنده – بازنده میروید و این فرد را فراری میدهد و این حس را میدهد که احیاناً شما پذیرا نیستید.
- برای دریافت بازخورد ارزش قائل شوید و آن را نشان دهید. این به معنی قبول انتقاد یا بازخورد نیست، بلکه به معنی باز بودن در برای دریافت نظرات است. مثلاً با این جمله شروع کنید که : اینطور میفهمم که شما میفرمائید…. یعنی کلام شما را گوش کردم.
- بر راه حل تمرکز کنید. مثلاً بگوئید که “من در این رابطه چه کاری میتوانم انجام دهم” یا ” در این خصوص چه انتظاری از من دارید؟“
- شنیده شدن پیام را تاکید کنید: “پس شما میفرمائید که ” یا “شما حس میکنید که … چون…“
- در مورد نقطه نظر خودتان هم حرف بزنید: “من اینطور میفهمم که” یا ” من در این شرایط هستم که “
- از مخاطب هم بخواهید که در رسیدن به راه حل کمک کند: “نظرتان در مورد تامین انتظارات هر دوی ما به این شکل که… چیست؟” یا “به نظرتان چه کاری میتوانیم در این مورد انجام دهیم؟“
- سازنده باشید تا بحث کننده. از “بله اما” جداً پرهیز کنید. مثلاً میتوانید بگوئید که “من نگران … هستم“
- مطمئن شوید که راه حل پیشنهادی برای طرفین سودمند است: “این راه به نظر شما چطور است؟“
- مراقب لحن گفتار، شدت آن و کلماتی که به کار میبرید، باشید.
خلاصه:
– نیاز را بشنوید، با توجه و درک و نمایش دهید این توجه و درک را و حتماً تشکر کنید.
– شنیده ها را تکرار کنید که نشان دهید شنیده اید و ارزش قائل هستید.
– نشان دهید و روشن کنید که این موضوع چرا و چقدر برای شما اهمیت دارد؟
– نیاز را با مخاطب به اشتراک بگذارید و راه حلی که به نظر هر دو سازنده و مناسب باشد را پیدا کنید.
به نظرتان اینطوری ممکن نیست به جوابها و نظرات سازنده برسید و مثمرتر باشید؟
سربلند باشید