پافشاری مثبت
یکی از کارهای لازم در تعاملات اداری و به خصوص در کار فروش، پافشاری است، اما از نوع مثبت آن. گاهی این اقدام بسیار ضروری اشتباه تعبیر میشود و سبب بروز دردسرهای کاری، گاهی برخوردهای تند، میشود.
نگاهی به مفهوم درست این مقوله بکنیم.
اولاً پافشاری مثبت کمک میکند که از سقف انتظارات خودمان و طرف مقابل عبور کنید، بدون آنکه چیزی را به او تحمیل کنیم یا به او فشار وارد کنیم. یعنی نباید زود از موضع خودمان عقب نشینی کنیم. باید با همکاری که در طرف مقابل به وجود میآوریم او را به سوی حوزه های جدید که هم برای ما و هم برای او منافعی دارد، سوق دهیم، یعنی شرایط برنده – برنده.
اگر فشار زیادی وارد کنیم که حالت تحمیل داشته باشد، به سوی شرایط من ببرم و تو ببازی میرویم. برعکس اگر با اولین مخالفت عقب نشینی کنیم، یعنی شرایط من ببازم و تو ببری بدست میآید که این هم مطلوب نیست.
سازمانها از همکاران خود انتظار ندارند که فقط حرف گوش کن باشند، بلکه میخواهند صاحب نظر باشند، اصلاً نه کار کردن و نه معامله کردن با یک آدمی که صاحب رای و عقیده نباشد، خوش آبند هیچکس نیست.
گاهی بعضی افراد آن قدر پافشاری میکنند که حوصله مخاطب سر میرود و مهمتر از همه، احساس میکند که موافقت با این افراد نوعی شکست برایش خواهد بود.
گاهی هم آن قدر زود عقب نشینی میکنند که مخاطب حس میکند این فرد خودش هم به حرفهایش معتقد نبوده است.
هر دو حالت بد است، باید کمک کنیم که با مخاطب، با هم، به یک نتیجه نسبتاً واحد برسیم.
در مورد مزایای پافشاری مثبت هم میتوانم این چند جمله را اضافه کنم:
افراد پافشار اغلب مثبت و دارای اعتماد به نفس، در عین حال سازمان یافته و هدفمند هستند.
آنها آماده تشویق دیگران برای به دست آوردن نتایج بهتر و عدم عقب نشینی در مواجهه با افراد متخاصم هستند.
افرادی که پافشار نیستند، به عقب نشینی از مواضعشان در موقعیتهایی که ممکن است منجر به تضاد یا عدم پذیرش شود، گرایش دارند.
آنها به ندرت برای رسیدن به کارآئی و عملکرد بهینه، به دیگران فشار وارد میکنند و معمولاً مذاکره یا توقع از افراد پرخاشگر تر، برایشان مشکل است.
در تعیین اهداف و ضرب الاجلها احتمالاً بر قوانین، سیاستها و فرآیندها تکیه میکنند.
با توضیح ندادن و صحبت نکردن در مورد اهداف سخت، این افراد سبب سردرگمی و کاهش سطح عملکرد میشوند که سبب مشکلات ناامیدی و یا فشار میشوند.
آموزشهایی برای ارتقای پافشاری مثبت در افراد وجود دارد که استفاده از آنها حتماً مفید و گاهی لازم است.
این دو منبع را هم که از عکسهایشان استفاده کرده ام، برای مطالعه توصیه میکنم:
http://www.tallistraining.co.uk/assertiveness_article.htm
سربلند باشید