پست مهمان – ترینینگ یا تفریح
خوانندگان عزیز، احتمالاً آقای احمد حامد، خواننده عزیز را که از کشور افغانستان این وبلاگ را میخوانند، به یاد دارید. قبلاً نوشته ای از ایشان را منتشر کرده بودم. ایشان اظهار لطف کرده و نوشته دیگری برایم فرستاده اند تا به نظر شما برسانم. بنده هم انجام وظیفه کردم. موضوع جالبی است که با کلمات زیبائی که این دوست عزیز به کار برده اند، جذاب تر هم شده است. امیدوارم لذت ببرید و با آنچه در کشور همسایه میگذرد هم آشنا شوید. عنوان هم چون انتخاب ایشان بود، دست نخورده باقی گذاشتم. امیدوارم لذت ببرید.
تریننگ یا تفریح!
ارتقای ظرفیت یکی از برنامه های اساسی منابع بشری در اداره میباشد که به اساس آن علمیت، مهارت و رفتار کارمندان رامیتوان تقویت بخشید. درحقیقت برنامه های آموزشی خلاء میان کار و وظیفه را از بین میبرد و کارمند آمادۀ انجام دادن کار به گونه موثر و مثمر میباشد. فواید برگذاری برنامه های آموزشی را میتوان در سه بخش تقسیم نمود:
اداره |
کارفرما |
کارمند |
شماره |
درصورت که کارمند و کارفرما دارای هدف مشخص باشند و از توانایی های عمدۀ وظیفوی برخوردارباشند پس اهداف اداره را میتوانند به ساده گی بدست آورند. |
بلندرفتن سطح دانش و مهارت کارمندان در رسیدن به اهداف کارفرما کمک مینماید |
سطح دانش، مهارت و رفتار کارمند بالامیرود |
1 |
دانش وظیفوی نوین و میتودولوژِی نوین هردو باعث مبدل نمودن اداره کهن به اداره نوین میگردد |
داشتن کارمندان با آگاهی های وظیفوی امروزی سبب بوجود آوردن میتود های نوین میگردد که تسهیلات رابرای بدست آوردن اهداف کارفرما فراهم مینماید. |
از دانش وظیفوی امروزی آگاهی پیدامینمایند |
2 |
بابمیان آمدن اصل تبعیت کاری تفاوت میان کارمند و کارفرما از بین میرود اصل مساوات نیز مراعات میگردد |
زمانیکه احساس تبعیت کاری برای کارمندان محسوس گردید پس تفاوت میان کارمند و کارفرما ازبین میرود که خود به اصل ترکیبی کاری مبدل میگردد |
کارمندان احساس تبعیت اداره را مینمایند |
3 |
رضایت مندی کارمندان سبب گروش کارمندان وباالاخره منعکس تصویر خوب از اداره میگردد |
رضایت مندی کارمندان سبب میگردد تا کارفرمایان زمینه های بیشتر را برای رشد و انکشاف کارمندان مهیا نماید تا بصورت بهتر اهداف خویش را بدست آورند |
رضایت مندی کارمندان در کل بیشتر میگردد |
4 |
اگر به جزییات بیشتر پرداخته شود فواید دیگری را نیز میتوان رقم زد اما باالعموم موضوعات فوق اشاره بر فواید برنامه های آموزشی نموده است.
خوب، حال برداشت بعضی کارمندان را میخواهم برای شما نظربه تجربیات خود شریک بسازم که چگونه تصور میکنند.
در اکثریت ادارات برنامه های آموزشی به گونۀ سلیقه یی و دلخواه درنظرگرفته میشود بدون تفکیک کیفیت، ضرورت و ماهیت برنامه های آموزشی. اصولا برگذاری برنامه های آموزشی و یا معرفی کارمندان در برنامه های آموزشی مختلف به اساس نیاز سنجی آموزشی اداره باید صورت گیرد یعنی کارمندان موارد و موضوعات را که نیازبه آموختن آنرا دارند باید مشخص سازند تا در راستای رسیدن به اهداف اداره موثرواقع گردند. بعضی ها مفهموم برنامه های آموزشی را در کل در ذهن خود تفریح و یا سرگرمی جاداده اند. بدین معنی که فراگیری برنامه آموزشی به اصطلاح عام هواخوری است و فقط و فقط برای تبدیل هوا میتوان از این فرصت استفاده نمود.
بدون شک یکی از موارد ارتقای ظرفیت در بیرون از مرز ها همانا تنفس هوای متفاوت و آشنایی با فرهنگ های گوناگون و تحکیم ارتباطات با اشتراک کننده گان برنامه میباشد، ولی این کار به پیمانۀ نباید باشد که از اصل هدف یعنی “آموختن” منحرف شوند و تمام وقت خودرا صرف اینسو و آنسو نمایند.
دریکی از دفاتر که مسولیت مدیریت منابع بشری را به عهده گرفتم، فرهنگ ناپسند پابرجا بود، زمانیکه با کارمندان مواجه میگردیدم اکثریت پرسش زیر را داشتند:
من را در برنامۀ آموزشی چه وقت معرفی مینمایید؟
تابه حال به برنامه آموزشی معرفی نگردیده ام
یک برنامه آموزشی خوب را برای من پیدا بکن
با تذکر پسوند نام من میگفتند که محل تریننگ کشور های اروپایی باشد تا خوب چکر بزنیم
و رنج آور اینکه میگفتند ما میخواهیم به تفریح برویم نه آموختن
بعد ازشنیدن همچو موضوعات بسیاردشوار خواهد بود تا با موضوعات و فرهنگ های ناشایسته اداره انسان مبارزه نماید. خوب اینکه چگونه مبارزه برای تغیر و بهبود ذهنیت ها نمودم بطور خلص مدل تغیر کرت لیون را به حیث ابزار تغیراستفاده نمودم که شامل سه مرحله است و خوشبختانه نتیجۀ متوقعه را بدست آوردم و ذهنیت ها را بصورت تدریجی تغیردادم.
————–
خیلی خوب میشود اگر شما هم نظراتتان را با ایشان درمیان بگذارید تا بتوانیم با هم بیشتر آشنا شویم. امیدوارم ایشان به زودی وبلاگ شخصی خود را راه اندازی کنند، چون بی یقین افراد زیادی در آن کشور هم مایلند این اطلاعات را به طور متمرکز مشاهده و استفاده کنند.
سربلند باشید
سلام
این موضوع که میفرمایند کارمندان اصطلاح تفریح را بجای آموختن بکار میبرند را بسیار دیده ایم.نمیدانم شاید هم اشکال از برگزار کنندگان آموزش باشد که معمولا موضوعات کاربردی در چنین کلاسهایی مطرح نمیکنند و در نتیجه کارفرما هم پس از پایان دوره،تغییری در سازمان و یا حتی کارمند مشاهده نمی کند و نهایتا این می شود که تنها سازمانهایی که پایه های مالی قوی دارند ،آنهم به دلیل ژست های سازمانی ، بودجه ای را برای آموزش کارکنان بصورت مداوم کنار می گذارند
سلام،
تنها تعداد ساعت آموزش کارکنان، در ارتقا شغلی موثر است و ثمر بخشی دوره های آموزشی کمتر در سازمانها بخصوص سازمانهای دولتی سنجیده می شود. کارکنان بعضا تنها برای کسب امتیاز در دوره ها شرکت می کنند غافل از اینکه این دوره ها ( اگر مرتبط با شغل یا موقعیت باشند) به آسانی به دست نمی آید ولی به سادگی از دست می رود. نیاز سنجی برای برپایی دوره های آموزشی ضروری است و نظرات کارکنان و مدیران و برنامه ریزان باید در برنامه آموزشی دخیل باشد. یادم هست اوایل استخدامم یکی ازمدیران( که بهترین مدیری بود که من در این بیست و چند سال دیده ام)، مرا به کلاس کنترل پروژه فرستاد و اصلا ارتباطی با شغلم نداشت و پس از آن وظیفه ای در این ارتباط به من محول شد. به نظر من بهتر است در کلاسهایی همه پرسنل و مدیران همزمان شرکت کنند مانند کلاسهای توسعه فردی و ادبیات اداری و خنده درمانی و … که همه بطور مساوی دانشجوی آن کلاس باشند( و استاد سمت ها را نداند) و بسیار مفرح و جالب خواهد بود. اگر قبول ندارید امتحان کنید.
با سلام
از نثر زیبای این نوشتار بسیار لذت بردم. لذت از خواندن نثری به زبان پارسی اصیل. و از جهت مطلب هم بسیار مفید و بیان یکی دیگر از مشکلات موجود در این دو کشور همسایه. در اداره ما هم این مشکل بوضوح به چشم می خورد. و کارکنان دوره آموزشی را فقط برای افزایش حقوق و ارتقاء رتبه می خواهند نه برای یاد گیری و خود سازمان و اداره هم به هیچ عنوان به دنبال اندازه گیری اثر بخشی این آموزشها نیست و به هیچ عنوان از خود کارکنان هم درباره دوره های آموزشی نظرسنجی و نیازسنجی نمی شود. و نتیجه اینکه دوره های آموزشی فقط برای پرکردن فرمها و افزایش حقوق کاربرد دارند.
سلام
خیلی متشکرم
@وکیلی
سلام
آموزش حتما باید هم مفرح باشد هم موثر. اما تمم عوامل در این موضوع دخیل هستند، از جمله شرکت کنندگان.
گاهی مدرسی آن قدر مفرح تدریس میکند که کارگاه تبدیل به یک شو میشود، این که البته مد نظر شما هم نیست. گاهی هم توقع آن است که از یک کلاس یک رفتار به کلی تغییر کند، این هم شدنی نیست. این آموزشها سر نخ میدهند، تمرین لازم است و ممارست.
بعد از همه اینها هم به نظرم شرکت کنندگان باید بخواهند که تغییر کنند، باید بخواهند که نگاهشان تغییر کند، و خلاصه مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد…
سربلند باشید
@مهر
سلام
موافقم که نیاز سنجی مهم است و از آن مهمتر به کارگیری آن آموزشها در کار واقعی. این چیزی است که ما نداریم و همه را از یک دوره محدود انتظار داریم، که البته محقق نمیشود.
سربلند باشید
@هاشمی
سلام
جای تاسف است. در جائی مثل گوگل، این آموزشها مثل نان شب است و همه دنبالش هستند. چون میدانند که فسیل شدن مساوی نابودی است. نمیدانم باید شکر کرد که امنیت شغلی نسبی در ایران هست، یا ناراحت بود؟
سربلند باشید
درود بر همه دوستان عزیز
از نظریات همۀ شما ممنون. در واقعیت امر اکثریت ادارات با همچو مشکلات مواجه هستند حتی موضوعات غلیظ تر از این هم وجود دارد مانند فساد اداری و یا رشوه که تمام اصول مدیریت را زیر پا مینماید. این مشکلات را نه تنها در افغانستان و یا ایران میتوان به مشاهده گرفت بل در کشور های بزرگتر و قدرتمند دنیا نیز معمول است. شخصا اینجانب از موضوعات که در این وبلاگ منتشر میگردد خیلی ها شیرین و موضوعات داغ رویداد های نوین میباشد که هر نویسنده به زیبائی فردی خود به تحریر میگیرد و امید است موضوعات را که بنده از داستنی های ناچیز خود شریک میسازم مورد قبول همه دوستان قرار گیرد. و جادارد که از جناب کمالیان و دست اندرکاران شان تشکری نمایم از اینکه همچو محیط انترنتی را فراهم نمودند تا ما باهم مشترکا ابراز نظر نمائیم و آموخته های خویش را شریک سازیم.
خرم و سرسبز باشید
@احمد حامد
سلام
آقای احمد حامد عزیز
نوشته های شما خیلی به من میچسبد، چون لغات زیبائی استفاده میکنید که ما سالهاست فراموش کرده ایم. اما بدانید دامی برایتان گسترده ام که وبلاگ خود را راه بیندازید. چشم به راهیم.
بیشتر از موضوعات تحلیلی افغانستان برایمان بنویسید، آنجا چه میگذرد؟ سازمانها در پی چه هستند و با چه مشکلات خاصی مواجهند؟ آیا دوره های آموزشی پیوسته و علمی برگزار میشود؟
برایمان بنویسید تا بهتر بدانیم.
سربلند باشید