کاربرد رفتار سازمانی
قبل از آنکه بخواهیم از کاربردهای رفتار سازمانی و توجه به آن استفاده کنیم، لازم تعریف روشنی داشته باشیم. واقعاً توجه به مسئله رفتار سازمانی چه کاربردهائی میتواند برای سازمان داشته باشد؟
قبل از آنکه بخواهیم از کاربردهای رفتار سازمانی و توجه به آن استفاده
کنیم، لازم تعریف روشنی داشته باشیم. واقعاً توجه به مسئله رفتار سازمانی
چه کاربردهائی میتواند برای سازمان داشته باشد؟
مرسوم است که برای جلب توجه مخاطبین به هر محصول یا خدمت یا زمینه ای، کاربردها و منافع استفاده از آن بسیار پر زرق و برق ارائه میشود. این کار مخصوص فروشهای انفجاری و حضور یک باره در بازار است. در یک تجارت اخلاقی، این کار، کار پسندیده ای نیست. شاید به همین دلیل است که ما به مفهوم تجاری کاتالوگ نداریم و محصول را در جلسه ای (به مدت حدود 20 دقیقه) به مشتری معرفی میکنیم. بگذریم!
در بهره گیری از یک ابزار مدیریتی، به طور کلی نمیتوان انتظار معجزه داشت. مخصوصاً اگر این محصول مربوط به حوزه منابع انسانی باشد. انسان موجود پیچیده ای است که با هیچ نسخه جامعی نمیتوان مشکلاتش را حل کرد.
سیستمهای رفتار سازمانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. نباید از این سیتمها توقع داشت که با چند ساعت یا روز یا هفته، تمام مشکلات را حل کنند.
آنچه این سیستمها، یا حداقل آنچه ما عرضه میکنیم، نیست:
– این سیستمها،تصمیم گیر نیستند، بلکه تصمیم ساز هستند. یعنی برای مدیران به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری عمل میکنند
– این سیستمها خیلی در کارهای روزمره و غیر کاری (مثل انتخاب همسر و همسایه و …)کاربرد ندارند. سیستمهای توماس معطوف به رفتار سازمانی هستند.
– چیزی به عنوان کشف نقطه ضعف در این سیستمها وجود ندارد. بلکه این سیستمها استعدادهای مغفول مانده همکاران را به مدیران و خود همکاران، نشان میدهد.
– دریافت این گزارشها، بدون آنکه عملی بر اساس آنها انجام شود،حتماً هیچ سودی برای سازمان نخواهد داشت.
اما در مقابل این سیستمها، میتوانند جوی پویا و رو به رشد در سازمان به وجود آورند.
امیدوارم این نکته کوچک کمک کرده باشد تا انتظارات خود را تنظیم نمائید.
سربلند باشید.