بخش منابع انسانی در سازمانهای کوچک
یکی از سوالها و تردیدهای موجود در سازمانهای کوچک یا نوپا یا استارتاپها این است که آیا ما به بخش منابع انسانی نیاز داریم؟ فواید ایجاد این واحد جوابگوی هزینه های آن خواهد بود؟ این سوال خیلی مهم است. در مطلب خوبی که به لطف یک دوست و مدیر منابع انسانی با تجربه به دستم رسید، پاسخ خوبی به این پرسشها یافتم، شاید برای شما هم مفید باشد و کمک کند به یافتن پاسخی برای این پرسش کلیدی.اصل نوشته ای که مبنای این یادداشت است را میتوانید اینجا مطالعه بفرمائید که توصیه میکنم حتماً مراجعه بفرمائید. اما به طور خلاصه این نوشته میگوید که وجود بخش منابع انسانی در شرکتهای کوچک یا نوپا یا استارت آپها میتواند مزایای زیر را داشته باشد، به عبارت دیگر با در نظر داشتن این موارد میتوان به بررسی این موضوع پرداخت:
- مسائل حقوقی و قانونی : تمام شرکتها از کوچک و بزرگ با مسائل حقوقی و قانونی مواجه هستند. بخش منابع انسانی میتواند این مسائل را مورد توجه قرار دهد و مثلاً قراردادهایی که با همکاران بسته میشود، جوانب حقوقی مربوط به روابط کاری و … را برای شما مدیریت کند.
- جذب و استخدام : هر شرکتی در هر اندازه ای به جذب نیرو نیاز دارد. اگر بخش منابع انسانی وجود نداشته باشد، جذب معمولاً توسط مدیران انجام میشود و این تبدیل به یک رویه خواهد شد که رویه موفقی نیست. با وجود بخش منابع انسانی، مدیران میتوانند نگران جذب نباشند و از بخش منابع انسانی خود بخواهند که نیروی مورد نیاز آنها را تامین کند. یادمان باشد که مدیران به خصوص در شرکتهای کوچک وظایف مهمتری دارند.
- سیاستهای سازمانی : مثلاً در تمام شرکتها بحث مرخصی مطرح است و این یکی از حقوق کارکنان است. اما برای استفاده از مرخصی باید نظم و قانونی وجود داشته باشد تا سازمان دچار هرج و مرج نشود. وقت نهار، سیستم ثبت ورود و خروج و … هم از سایر موارد در این حوزه هستند. بخش منابع انسانی میتوانید اینها را هم برای سازمان کوچک شما سامان دهد.
- جبران خدمت : تمام سازمانها، به خصوص آنها که در مرحله رشد قرار میگیرند، نیاز دارند که به داوطلبان همکاری با آنها بسته های جذابی برای همکاری و جبران خدمت ارائه کنند. اگر این بسته درست و اصولی طراحی نشود، استخدامهای شما به سرعت شکست خواهند خورد و نمیتوانید رشد کنید.
- راهبرد : وقتی منابع انسانی از ابتدا وجود داشته باشد و به عنوان شریک سازمان در نظر گرفته شود، میتواند از همان ابتدا فرهنگ خوبی را در سازمان ایجاد کند، آموزشهای مناسب و متناسب با اهداف کلان برگزار کند و سازمان را از همان ابتدا روی ریل درست قرار دهد. در غیر این صورت بعدها که نیاز به چنین موضوعاتی به وجود آمد، تغییر شدنی، اما سخت تر است.
حالا ممکن است شما چند اشکال به این موارد داشته باشید:
- بخش منابع انسانی گران است: احتمالاً شما یک بخش منابع انسانی عریض و طویل را در نظر آورده اید. منظور آن نیست. شما میتوانید با فردی که در همین رشته تحصیل کرده و سابقه کار محدودی دارد شروع کنید و او را با مشاورین پاره وقت متخصص حمایت کنید. او میتواند به این حوزه ها فکر کند، و اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری به شما ارائه کند. شما فقط باید او را خفه نکنید!
- خودمان انجام دهیم، راحت تریم : دام “خودم انجام میدم” همیشه هست. امروز شما ممکن است متوجه نباشید که خودتان به چه قیمتی این کارها را انجام میدهید، اما در آینده ای که شرکت بزرگ شد خواهید دید که تمام فرایند ها موکول و معطل شما هستند و دیگر نمیتوانید این کار را ادامه دهید. آن وقت باید هزینه بالایی برای تغییر این رویه پرداخت کنید. ضمن آنکه پرداختن به این امور چنان زمان شما را میگیرد که نمیتوانید به رشد و توسعه کسب و کارتان فکر کنید و این شما را از رشد باز میدارد.
و احتمالاً شما مشکلات دیگری را هم میتوانید به فهرست دوم اضافه کنید. اما قبل از تمام این فکرهای بازدارنده، به این فکر کنید که تا کی میتوانید نقش منابع انسانی سازمان را هم ایفا کنید، در حالیکه مسئولیتهای دیگرتان را هم به درستی انجام میدهید؟ مبادا چندین سال بعد، بخواهید یک جراحی عظیم بکنید؟
نظر شما چیست؟
سربلند باشید
با سلام
مطلب بسیار خوبی بود که برای خیلی افراد مورد سوال است و جا دارد در مورد آن بیشتر کار شود و تا اهمیت مدیریت منابع انسانی مشخص شود و نگاه امروز از بین برود که واحد منابع انسانی یک هزینه اضافی است.
پیشنهاد شما در جهت استفاده از یک نفر به جای سازمان عریض و طویل بسیار خوب بود .