شغل پاره وقت
یکی از خوانندگان محترم وبلاگ، پیامی برایم ارسال کرده اند که شامل نوعی گلایه یا به نظرم خستگی و فرسودگی شغلی بود. فکر کردم موضوع را با افزودن پرسشهایی از جانب خودم به اشتراک بگذارم. شاید نظرات شما به این دوست عزیز و افراد بسیار دیگری که به نظرم ممکن است همین مشکل را داشته باشند، کم کند. نوشته ایشان (با کمی تصرف و تلخیص) چنین است:
خوب هستین جناب کمالیان عزیز؟
مقالات شما رو چند ماهی هست در وب سایت دنبال میکنم . بسیار غنی و در عین حال ساده و راحت مینویسید و از این بابت تبریک عرض میکنم خدمت حضرتعالیبنده مدیر و مشاور بازاریابی اینترنتی و روابط عمومی آنلاین هستم و در حوزه های راه اندازی و رشد و توسعه بازاریابی و برندسازی در فضای آنلاین به سازمان ها و شرکتها کمک میکنم.
بنده به صورت پاره وقت با مجموعه ها همکاری میکنم دو روز در هفته یک شرکت هستم یک و نیم روز شرکت دیگه و زمان هایی هم در هفته موردی و ساعتی به شرکت ها مشاوره میدم .
پاره وقت کار کردن همانطور که میدونید مزایا و محاسن و همچنین معایب خودش رو داره .
اما نکته ای که باعث شده من و خیلی از همکارانم پاره وقت همکاری کنیم دریافتی نامناسبی که شرکت ها بابت این پوزیشن شغلی پرداخت میکنند هست و از طرفی بسیاری از شرکتها نیاز به نیروی انسانی فول تایم برای این پوزیشن دارن.
این پارادوکسی هست که یکی از معضلات کار ماست البته من هم علاقمندم به جای داشتن دغدغه چند شرکت ، تمام فکر و ذهنم رو برای یک شرکت بگذارم اما دریافتی نامناسب برام امکان پذیر نیست.
غرض از این پیام به شما هم باب آشنایی با حضرتعالی بود و هم نوشتن مطلبی در خصوص مشاوران و نیروهای پاره وقت و نقش و نگاه سازمان به آنها و صدالبته تعهد کاری مشاوران به سازمان.
با سپاس
حتماً شما هم با چنین مشاورانی مواجه بوده اید، آنها که نیازشان دارید، اما بر سر همکاری تمام وقت با آنها نمیتوانید به توافق برسید. گاهی البته نوع کار یا سطح تخصص در حدی است که نیازی به همکاری تمام وقت ندارید، اما گاهی هم شما به آن کار به صورت تمام وقت نیاز دارید اما توافق لازم حاصل نمیشود.
اولاً غرضم از انتشار این مطلب ابن بود که همه بدانیم که این نوع پراکندگی کار برای این مشاوران هم ممکن است آزارنده بوده و بر راندمان و انگیزش آنها اثر گذار باشد، شاید تا به حال متوجه این داستان نبوده باشیم.
بعد از این نکته اولیه، باید کمی موضوع را بکاویم و ببنیم که موضوع چیست؟ و چه میشود کرد؟
خدماتی که این دوست عزیز ارائه میدهند، خاص است، نیاز به درک از سازمان دارد، اما کار عملی که انجام میدهند شاید زیاد نباشد، مثلاً ایشان راهکار را میدهند و یکی از همکاران شرکت که وظایف دیگری هم دارد، بخش اجرای آن را عهده دار میشود. ممکن است از این دست توجیه ها بیشتر هم بتوان یافت، اما به نظر من یکی از علتهای اصلی این است که آورده این خدمات برای سازمان مشهود نیست. سازمان حق الزحمه ای را که میپردازد، لمس میکند،اما آنچه به ازای آن دریافت میکند را خیر.
نمونه جالبی از این موضوع را در یک شرکت فرانسوی از نزدیک دیدم. فردی که مسئول این کار بود، میگفت که در شرکت ما میدانیم که ارزش هر تماس تلفنی که از طریق برنامه بازاریابی دیجیتالی به سازمان میرسد، 5 یورو است. بنابراین اگر کسی باشد که این هزینه را کم کند، شرکت بدون فکر او را به کار میگیرد. آیا چنین داده ای در سازمان های ما وجود دارد؟ میدانم که رسیدن به چنین عددی واقعاً سخت است و اطلاعات میخواهد، اما باور کنیم که ناچاریم زودتر به چنین اطلاعاتی برسیم و اساساً روی اطلاعات بازارمان کار کنیم.
از این دوست عزیز دلم میخواهد بپرسم که اگر بنده با ایشان قراری بگذارم، و همکاری تمام وقت داشته باشیم، من باید در انتظار چه دستاوردی باشم؟ حضور ایشان در سازمان من چه سودی برایم خواهد داشت؟ قبول دارم که بازاریابی یک بسته است و جداً به دقت (اقلاً در حدی که بنده میدانم) نمیتوان گفت که فروش امروز نتیجه کدام اقدام بازاریابی بوده است، اما باید حدودی را بتوان معین کرد و باید به خاطر سپرد که مشتری باید اثر کار من را ببیند، یا اقلاً بتواند نشانه های آن را حس کند.
از دید سازمان، وقتی شما یک تعهد تمام وقت میپذیرید، عواقبی برای شما دارد، اما در یک کار پاره وقت و مشاوره ای، شما تعهد جدی به فرد حس نمیکنید و اگر نتیجه عاید نشد، میتوانید به سرعت به همکاری خاتمه دهید. اینجاست که به نظرم این دوست عزیز باید روی توضیح دادن و رساندن کارفرمایشان به درک درستی از موضوع بیشتر کار کنند. با نوشتن پروپوزالی که قدرتمند باشد، که صاحب سازمان را به این نقطه برساند که نه تنها این کار مفید است، بلکه داشتن همکاری تمام وقت در این حوزه چه ارزشهای بیشتری دارد یا میتواند داشته باشد. تصورم این است که با تکیه بر مزایای خدمتی که ارائه میشود، از پرداختن به مزایای همکاری تمام وقت و متمرکز بر موضوع یک شرکت، شاید، غفلت شده باشد.
یک نکته دیگر هم این است که شاید این دوستان بیش از حد تنوع طلب باشند، شاید نتوانند برای مدت طولانی بر یک کار تمرکز کنند و شرکتها از این تجارب بیمناک شده و نخواهند قربانی این تنوع طلبی شوند. باید این دوستان نشان دهند که بر عکس، اگر شرایط مهیا باشد، میتوانند با تمرکز بر یک کار به جای چند کار همزمان به نتایج بهتر برسند و همیشه در این راه به نظرم باید گام اول از سوی این دوستان باشد، نه سازمان.
نظر شما چیست؟ شما در چه شرایطی ممکن است از این تیپ خدمات به جای حالت مشاوره و پاره وقت، به صورت تمام وقت بخواهید استفاده کنید؟
سربلند باشید
با سلام و تشکر از مطالب ارزنده تون . سئوالی داشتم بنظر شما یک مدیر چگونه می تواند به منابع انسانی خود نشان دهد که آنها برایش خیلی ارزشمند هستند .بغیر از شیوه های قدیمی پرداخت اضافه کاری و… (شیوه های جدید و ابتکاری)
@مهرنوش اصغرزاده
سلام
سوال شما خیلی بزرگ است. سازمانها و مدیران زیادی در سراسر جهان در پی پاسخ مناسب به این سوال هستند. نظر شخصی بنده این است که گفتگوی مستمر و بازکردن مجاری بازخورد دو سویه با کارکنان در این راستا بسیار اثرگذار است که البته تحقق این امر لوازمی دارد که باید مهیا شود.
در نوشته های آتی که به علل عدم توفیق سیستمهای ارزیابی عملکرد پرداخته ام، به این موضوع اشاره کرده ام.
سربلند باشید
سلام ، موضوع خوبی را مطرح فرموده اید .
اما من از یک دید دیگر میخواهم به موضوع بپردازم . نیاز اساسی بسیاری از مشاغل ، آشنایی شاغلین با تنوع و بازار آن شغل یا صنعت است .
در بسیاری از مشاغل ( مثل مشاوره ) بنظر من لازم هست که شاغل با صنوف و صنایع مختلف آشنایی و ارتباط تنگاتنگ داشته باشد .
همین دوست مشاورمان را مقایسه کنید با یک مشاور بازاریابی که در یک صنعت خاص ، فقط با یک شرکت همکاری میکند !
اصلا قابل مقایسه نیستند . این دوست نادیده ما ، از انواع مشکلاتی که ممکن است در طول فرآیندهای مرتبط با وظایفشان ، پیش بیاید روبرو شده اند و ( به اعتقاد من ) تجارب دو چندانی نسبت به کسانی دارند که از این امکان برخوردار نیستند .
بنظرم در مشاغل این چنینی ( خصوصا مشاوره ) یکی از زمینه هایی که میتواند در موفقیت مشاور نقش به سزایی داشته باشد ، همین تکثر است .
وقتی در مقام مشاور از من در مورد مساله ای سوال میشود ،آیا اگر در یک صنعت ، یا یک صنف یا یک حوزه خاص فعالیت کرده باشم ، پخته تر نیمیتوانم اظهار نظر و راهنمایی کنم ؟
لذا من شخصا این زمینه هارا فرصتی برای یادگیری و کسب تجربه تلقی میکنم ، البته بدیهی است اگر با این دید نگاه نکنیم ، موجب فرسودگی هم میشود .
@آرمین خوشوقتی
سلام
با شما کاملاً موافقم و نکته بسیار مهمی را مطرح کردید.
نکته مهم به نظرم همان خستگی و فرسودگی است. این حجم از تنوع که میتواند بنا به فرمایش صحیح شما مناسب و حتی لازم باشد، بسته به تیپ افراد و بسته به تداوم آن، میتواند فرد را فرسوده کند. این فرسوده شدن اثرات مثبت آن تنوع را به سرعت از بین خواهد برد.
اینجاست که باز هم تطابق تیپ رفتاری با نوع کار خودش را نشان میدهد. فردی در این شغل باید تنوع طلب باشد و از تنوع انرژی بگیرد. اگر این شدت با شدت تنوع کار همخوان نباشد، آزردگی رخ میدهد.
سربلند باشید
بسیار سپاس از مطلب بسیار خوبتون
در خصوص نکته ای که فرمودین آورده و دستاوردهایی که این پوزیشن شغلی می تونن برای سازمان داشته باشن باید عرض کنم شاید متاسفانه حلقه گم شده همین موضوع باشد . به اعتقاد بنده این نوع کسب و کار (بازاریابی اینترنتی) بسیار نو و حاوی مفاهیم بسیار جدید هست که خیلی از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند به نوعی تسلط زیادی روی مفاهیم ندارند شاید این موضوع کمی مدیران رو نگران کرده باشه و همچنین برخی از مدیران هم به طور ۱۰۰% این پوزیشن رو به صورت کامل نیازش رو حس نکردند یا مزایای اون رو هنوز اشراف ندارند .
البته در خصوص دستاوردها مشاوری که اشراف کامل به مفاهیم داشه باشه قطعا شاخص های عملکردی مناسبی (KPI) قبل از عقد قرارداد با سازمان طراحی و مشخص می کنه تا سازمان در ازای مبلغی که به مشاور پرداخت می کنه متر و معیار و سنجه ای برای دستاوردهایش داشته باشه
در خصوص پروپوزال قدرتمندی که مزیت ها و دستاوردها آورده شود و اهمیت آن را مدیران و سازمان کاملا درک کنند رو به شخصه بسیار مهم و حیاتی برای متقاعد کردن مدیران می دونم و سپاس از نکته ای که فرمودین
سپاس از استاد گرانقدر جناب کمالیان عزیز
@امیرحسین کلهر
سلام
ممنون ازنکاتی که فرمودید، به نظرم این نکته خیلی درست است که هنوز مدیران این مسئله برایشان مسئله نشده است که به آن فکر کنند و به فکر راهکار برای آن باشند، شاید مدتی طول بکشد و این نقش پیشتازان این رشته است که این اطلاع رسانی را انجام دهند.
هر کس روی اطلاع رسانی در این حوزه سرمایه گذاری کند و یک مذل برد – برد بتواند طراحی کند، به نظرم میتواند دستاوردهای خوبی را انتظار داشته باشد.
سربلند باشید