چه جور مدیری میخواهید؟
این روزها تقریبا با هر مدیری و در هر سازمانی صحبت میکنیم، میگویند “آدم به درد بخور و کاری سراغ داری؟”
به نظر میرسد که تمام سازمانها هر روز بیشتر از دیروز با مشکل منابع انسانی دست به گریبان هستند. ولی وقتی میپرسیم به درد بخور یعنی چی؟ تقریباً جواب مناسبی نمیگیریم.
سازمانها میدانند که کارها خوب پیش نمیروند، فرآیندها خیلی بهره وری ندارند، و فکر میکنند که یک سوپر من لازم است که همه چیز را درست کند. اما آیا واقعا اینطور است؟
همانطور که حدس زده اید، این باور صحیح نیست. در جهان واقعی سوپر من وجود ندارد. ممکن است گاهی، به طور موقت،بعضی افراد بیایند و در سازمان یک مجموعه اقدامات (مفید و غیر مفید) انجام دهند، اما این سوپر منی ادامه نخواهد داشت.
اولین کار ما با این دوستان این است که با هم بنشینیم و ببینیم آنها چه میخواهند. معمولاً برخی خواسته ها تناقض دارند. آنها را کشف و رفع میکنیم. معمولاً خواسته ها شفاف نیست. آنها را تحلیل میکنیم و شفافیت میدهیم. وقتی مدل شایستگی را ایجاد کردیم با کارفرما آن را میخوانیم و درک میکنیم. معمولاً چند تغییر ضرورت می یابد. تغییرات را اعمال میکنیم.
گام بعدی این است که بدانیم آدم ایده آل و عین الگوی ما وجود نخواهد داشت. ما باید یاد بگیریم از توان افراد،با توجه به گوناگونی آنها، استفاده کنیم. یعنی باید سطح توقع را با واقعیت ها تطبیق دهیم.
بعد باید دنبال آدمها بگردیم. یا با آگهی، یا از بنگاههای کاریابی. آنها را پس از غربال اولیه با الگوی شایستگی بسنجیم و چند نفر را به سازمان پیشنهاد کنیم. این رویه خیلی زمان از برخی کارفرمایانمان صرفه جوئی کرده است.
وقتی الگو بدست آمد، برمیگردیم به گام اول و به مدیر میگوئیم شما چنین مدیری میخواستید، که مثلا تصمیم های حساب شده بگیرد. یا تصمیم های سریع بگیرد، یا روابط عمومی خوب، برای شما حرف اول را میزند و …
بسیاری از مدیران اگر بدانند چه میخواهند، میتوانند آن را به خوبی مدیریت کنند.
سربلند باشید