تبلیغ دروغ
تبلیغ دروغ یا False Advertisement پدیده ای است مذموم که در تمام دنیا برای آن مجازاتهایی پیش بینی شده است. متاسفانه در ایران هنوز برخورد جدی با این مقوله نمیشود. این عامل نه تنها مشتریان یک سازمان را از سازمان گریزان میکند، بلکه جامعه مخاطب را به یک حرفه یا یک محصول، به طور کلی بی اعتماد میکند.
کسانی که دست به تبلیغ غیر واقعی میزنند، فقط سازمان خود را با یک تهدید مواجه نمیکنند، بلکه اقتصاد یک کشور را در مقیاس کلان با مشکل مواجه میکنند. مثال بارز این مسئله اتفاقی است که در مورد محصولات چینی در ایران افتاده است. همه میدانیم که همه کالاهای چینی بد نیستند، امروز اکثر محصولات برندهای بزرگ در چین ساخته میشوند، اما درکشور ما کالای چینی مترادف با کالای نامرغوب است و این وضعیت بازار چین در ایران را با چالش جدی مواجه کرده یا خواهد کرد.
اما انگیزه نوشتن این یادداشت، پند دهی به تاجران چینی نیست، به اشتراک گذاشتن یک تجربه شخصی است. چند روز پیش یکی از دوستان میخواست مجموعه ای لوازم خانگی را خریداری کند، همراهش، راهی یکی از نمایندگیهای فروش این محصولات شدیم. شرکتی که مدعی است مشتری مدار است و ….
در فروشگاه عریض و طویلی که یکی از نمایندگیهای این شرکت است، جوان خوش روئی به ما توضیح داد، خیلی خوب و با حوصله. مدلهایی را که دوستمان پسند میکرد را یادداشت میکرد و همراهمان میآمد تا دوستمان خریدهایش را تکمیل کندو من هم ناظر ماجرا بودم.
از او پرسیدم که چرا قیمتهای شما با فروشگاههای سه راه امین حضور فرق دارد؟ جوابش تکراری بود، میگفت که آنها جنس ویترینی میدهند و … اینکه یک شرکت داخلی که نماینده رسمی هم هست، چرا چند قیمت دارد، خودش داستانی و پرسشی که من دلیلش را نیافتم… بگذریم.
دوست ما یک تلویزیون هم خرید. مدل را یادداشت کرده بودیم. وقتی کارمان تمام شد، مسئول فروشگاه گفت که این مدل را نداریم اما از فروشگاه دیگری برایتان میفرستیم. پول پیک را باید بدهید. گفتم چرا؟ اگر شما الان موجود داشتید ما با ماشین میبردیم، کمی پس و پیش کردیم و پذیرفت که به هزینه خودشان بفرستند.
گفت شرکتی داریم که از مجموعه خودمان است و آنها برایتان میآورند و در مورد هزینه هم طبق لیست کامپیتری که دارند پول حمل را میگیرند. اگر یک ریال بالا و پائین شد یا انعام یا وجه اضافه خواستند، کافیست خبر دهید تا دمار از روزگارشان در آوریم (عین جمله است). در مورد زمان هم با شما هماهنگ خواهند کرد. با خیال راحت، راهی خانه شدیم.
فردا، دوستم گفت که طرف ساعت 11 زنگ زده که ما 2 اسعت بعد میآئیم، منزل باشید. ساعت 3 تماس گرفته که به هزار دلیل، نشده و حالا داریم راه می افتیم، هستید؟ :-) همانجا هم طی کرده که اگر یخچال از در ورودی رد نشود باید درش را باز کنیم و این هزینه جدا دارد و اضافه کرده بود که “گفته باشم ها”.
خلاصه حدود ساعت پنج و نیم وسائل را آورده اند، الحمدلله از در هم رد شده بود. رسیدی گرفته بودند، اما جالب است که هیچ نسخه ای از فاکتور هزینه یا رسید به دوست ما نداده بودند و هر دو نسخه را با خود برده بودند. این دیگر نوبر است!
آخر سر هم اضافه پول حمل را به طرف دوست ما دراز کرده بود و آن بنده خوا هم فکر کرده بود میخواهد پس بدهد، گفته بود قابلی ندارد. اما طرف گفته بود، این کم است!
تلویزیون را شب بعد آوردند، که قرار بود همان شب بیاورند. حسابی از دست این رفتار کلافه بودم و فکر میکردم. همینطور که فکر میکردم، آگهی شرکت را هم که نصف صفحه بود نگاه کردم که نکند قیمت آکهی با قیمت خرید ما تفاوت داشته باشد. با تعجب دیدم که بالای مدلی که دوست ما خریده بود، نوشته است که هم سه بعدی است و هم اسمارت! در حالیکه این مد نه س بعدی بود و نه اسمارت!
دوستم را وادار کردم که با اصل شرکت تماس بگیرد و بپرسد که موضوع چیست؟ تماس گرفته بود، گفته بودند این یک اشتباه چاپی است!!
این یک تجربه بد از یک خرید از شرکتی بسیار بزرگ است، که برای حمل یک شرکت دارد، برای نصب یک شرکت، برای فروش یک شرکت، برای خدمات بعد از فروش هم یک شرکت، و این علاوه بر شرکتهای متعدد دیگری است که دارند و نمیدانم چه میکنند…
آیا شما دیگر به این شرکت اعتماد میکنید؟؟
شب اتفاقاً در خدمت یکی از آشنایان بودم که ساکن خارج از کشور است، میگفت اگر شما آنجا با چنین چیزی مواجه شوید، شرکت موظف است آنچه در تبلیغ نوشته را به شما با همان قیمت بدهد و در اگهی بعدی هم موضوع را اصلاح و عذر خواهی کند.
راستی این یک اشتباه است؟ چه کسی این آگهی ها را کنترل میکند؟ چه کسی تاوان این اشتباه را میدهد؟
به نظرم این شرکت یک فرد High C میخواهد که نظمی به کارهایش بدهد.
هنوز برای نصب تجهیزات نیامده اند، نمیدانم آنجا چه خواهد گذشت، اما به نظرم این شرکت نیاز اساسی به یک مدیریت منسجم دارد. یادم هست که مدتها قبل در مورد مشتری مداری یکی از شرکتهای کوچک نوشته بودم. اگر مدیران این شرکت با هوش باشند، ا زتجربه آنها که آن قدر خوب بودند، استفاده میکنند.
سربلند باشید
سلام
متاسفانه این نوع رفتارها انقدر زیاد شده که اگه دیگه برای ما مردم ساکن ایران عادی شده و اگه غیر از این اتفاقی بیفته با خودمون میگیم حتما کاسه ای زیر نیم کاسه ست :-(
@همکار
سلام
به نظرم نباید بگذاریم این رفتارها عادی شود. باید وقت بگذاریم و برخورد کنیم با کسانی که دروغ میگویند. باز هم به نظرم ما نقش داریم، نباید نقش قربانی را ایفا کنیم و بپذیریم.
سربلند باشید
سلام
من دانشجوی mba هستم و خوشحالم از پیدا کردن اتفاقی سایتتون
یک فرد high C لازم دارن یا شاید هم مشکل مربوط به ناهماهنگی بوده چون شرکت های مختلف برای هر قسمت از کارشان دارن و اینا با هم هماهنگ کار نمی کنن ;)
کاش برند محصولی که خریده بودید رو می نوشتید تا دیگران تجربه تلخ شما رو تکرار نکنند .
@رضا شهبازی
سلام
راستش خیلی با خودم کلنجار رفتم تا توانستم از ذکر نام برند خودداری کنم. چون فکر کردم به این ترتیب هدف نوشته ام از یک انتقام گیری، تبدیل به یک هشدار عمومی میشود، شاید این یکی مفید تر باشد.
دلم میخواست فضایی وجود داشت که میشد آزادانه این نقدها را با ذکر نام و نشان نوشت تا فرق دوغ و دوشاب روشن شود و فروشنده ها بیشتر مجبور باشند که احتیاط کنند.
سربلند باشید